KORTRIJK – Negentig jaar ondernemerschap? Il faut le faire. De Kortrijkse chocolatier Sweertvaegher mag het op zijn conto schrijven. En zoals het een goede ondernemer betaamt: naar aanleiding van negen decennia activiteit pakt het familiebedrijf in de vierde generatie ook uit met innovaties.
Robert Sweertvaegher, een dandy en avant-gardist, werd patissier in 1929 en startte zijn eigen bedrijf. Zijn eerste creaties werden algauw een succes en zijn klanten in het kleine Ieper waren er verzot op. In die tijd was chocolade nog een echt luxeproduct voor de ‘beau monde’ in Brussel, Antwerpen en Gent maar Robert Sweertvaegher bracht het nu ook naar West-Vlaanderen. De goede reputatie van Roberts zaak groeide snel en met de hulp van zijn moeder besloot hij zich vanaf 1933 enkel nog toe te leggen op zijn passie voor chocolade. De eerste chocolaterie in Ieper was een feit en tegelijk ook een van de eerste in West-Vlaanderen. De zaak groeide snel en in 1946 opende hij een winkel in Kortrijk met het typisch houten interieur dat hij samen met een ebenist uit Heule ontwierp. In 1950 begon hij ook een winkel in Brugge, nu de langst bestaande artisanale chocolaterie in Brugge.
Vandaag zijn nog altijd drie generaties actief: moeder Jeanne, zoon Jan Veroustraete en, sinds 2017, ook dochter Valérie. Een fascinerend familiebedrijf zeg maar. In het najaar 2018 werd de nieuwe huisstijl inclusief nieuwe website gelanceerd, met de naam V-CHOCOLATIER by Sweertvaegher. V staat voor de familienaam Verougstraete maar ook de V van vakmanschap. In september 2019 verhuisde de winkel in Kortrijk, na 74 jaar van de Korte Steenstraat 17 naar de Korte Steenstraat 2. “Met deze belevingswinkel geven we de chocolaterie een nieuw elan en zullen ook jongere generaties aangesproken worden om de heerlijke lokaal geproduceerde chocoladeproducten te ontdekken”, zegt de familie.
Sterk en duurzaam groeiverhaal
Het familiaal bedrijf werkt vandaag met 3 chocolatiers, 3 verkoopsters, en Valerie als CEO. “We zijn een familiebedrijf in alle betekenissen en dat betekent dat we een heel goed en nauw contact hebben met onze medewerksters”, aldus de CEO. “Wij geloven sterk in flexibiliteit die werkt in beide richtingen en dankzij de vernieuwingen in het bedrijf (2017-2019) is er ook een heel aangename dynamiek in het team ontstaan. Met een gemiddelde van 10 ton chocolade per jaar voor alle vestigingen en voor onze B2B klanten zijn we hard aan het groeien. Onze chocolade is afkomstig uit Afrika (Ghana, Ivoorkust) en Latijns Amerika (Ecuador). Onze cacao is van duurzame plantages en dat vinden wij heel belangrijk en past ook in ons familiaal verhaal. Van elk doosje chocolade dat u bij ons koopt gaat een deeltje naar de een Stichting die cacaoboeren begeleidt inzake duurzame productie. Rond die cacaoplantages wordt ook geïnvesteerd in onderwijs, drinkwater, empowerment voor de vrouwen en gezondheid.”
Accent op innovatie
Niet alleen de consumenten, lokaal of buitenlanders die Kortrijk aandoen, vinden hun weg naar de Kortrijkse chocolatier, ook de bedrijven uit de regio Groot-Kortrijk komen langs voor relatiegeschenken, net als boetiek hotels en familiale B&B’s die willen werken met een authentiek product vol geschiedenis en smaak. De opening van de nieuwe belevingswinkel in Kortrijk gaat finaal ook gepaard met 4 nieuwe chocolades die afkomstig zijn van 4 eilanden uit 4 verschillende continenten (Papua New Guinea, Viëtnam, Haïti en Madagascar).