Op Design Nation kunnen aanbieders van designproducten (in hoofdmoot gelijklopend met het vroegere aanbod van Interieur) hun ding komen doen. Maar de beurs zal er enkel nog zijn voor een professionele doelgroep.
Denk daarbij aan aankopers en beslissers uit de project- en contractmarkt of aan retailers van designmeubels. Concreet gaat het bijvoorbeeld om vertegenwoordigers van hotels, high-end restaurants en bars, kantoren, musea, cruiseschepen, publieke en overige hospitality-ruimtes, projectontwikkelaars. De tentoongestelde productcategorieën omvatten meubilair (wonen, slapen, ontspannen, outdoor), verlichting, vloeren, tapijten, textiel, indoor ramen en deuren, sanitair en designelementen algemeen. Kortom voor elk wat wils.
Afgeslankt maar efficiënt
De Biënnale Interieur was in zijn gloriedagen goed voor tien dagen beursplezier voor elkeen, en trok gemakkelijk meer dan 100.000 bezoekers aan. Design Nation wordt een tweedaagse, met een all-in scenografie en beperkte standoppervlaktes voor de deelnemers (24m2, 40m2 of in het beste geval 80m2).
“Het gaat dus om een volledig nieuw concept geschoold op het toekomstbeeld waaraan vak events zullen moeten voldoen in onze visie: efficiënte deelname, gecontroleerde investering voor exposanten en gegarandeerde ROI return on investment) wat hun deelname betreft”, zo zegt Saskia Soete de Boosere, algemeen directeur van Kortrijk Xpo. “Voor de professionele bezoekers gaat het om het ontdekken van gecureerde innovatieve producten, alsook over verwondering en sfeerbeleving, en dat in een selecte community-doelgroep qua bezoekers. Trend settende workshops zullen ook behoren tot het aanbod van Design Nation.”