Kortrijk & Unizo Arne & Gudrun

Kortrijk wil opnieuw dé winkelstad van weleer worden

KORTRIJK – In Kortrijk hebben schepen van Economie Arne Vandendriessche en Unizo-voorzitster Gudrun Bekaert, de plannen voorgesteld om van Kortrijk opnieuw een bruisende  winkelstad te maken. Een hele batterij maatregelen staat in de stijgers.

Ooit was Kortrijk een voorloper als winkelstad. In de jaren zestig (1962) werd de Korte Steenstaat -een primeur voor België destijds- volledig verkeersvrij verklaard, toen een ongeziene promotie voor het winkelen in de stad. In 2012 beloofde het toenmalige stadsbestuur al om de winkelleegstand aan te pakken en de stad zijn vroegere glorie als place to be voor shopping terug te geven. Dat is niet echt gelukt. Volgens de officiële cijfers bedraagt de leegstand vandaag net geen 12 procent. Maar nu is het menens en wordt met een masterplan het volle gewicht in de schaal gegooid.

Nieuw beleidsplan

De middenstand krijgt in heel wat Vlaamse steden klappen. Zelfs beroemde winkelstraten zoals de Gentse Veldstraat of de Antwerpse Meir ontsnappen er niet aan. De dynamische schepen Arne  Vandendriessche wil de situatie in Kortrijk keren. Heel wat maatregelen om de stadskern te vernieuwen kunnen en moeten daartoe bijdragen. Winkelstraten groener maken is één voorbeeld. Nog diepgaander is een beleidsplan om nieuwe zaken aan te trekken. De inwoners van Kortrijk kunnen mee helpen bepalen welke winkels -zeg maar grote namen die ze elders wél vinden – ze graag zouden zien komen. “Want hoe groter het winkelaanbod, hoe meer shoppers”, zegt schepen Arne Vandendriessche. “Maar het moge ook duidelijk zijn dat we mikken op een gezonde mix van grote namen en kleinere lokale middenstanders. Kleine winkels –inmiddels hebben er al 31 het concept onderschreven – worden aangemoedigd om met de hulp van designers het interieur van hun zaak aan te pakken.”

Slimme acties en veel geld

Naast allerlei slimme acties -denk vooral aan positieve communicatie, marketing en data mining- trekt Kortrijk ook de portefeuille open voor wie investeert in de opwaardering van het stadscentrum als winkelgebied. Er ligt een enveloppe klaar met liefst 200.000 euro aan allerlei  premies, van geld voor gevelrenovatie tot huursubsidies gedurende drie jaar. Met dit alles wil Kortrijk opnieuw dé winkelstad van de regio worden. In april 2020 moeten de eerste resultaten zichtbaar en tastbaar zijn, aldus de schepen die de verbale en morele steun kreeg van Unizo Kortrijk.

Reactie

Baudouin Meyhui – zelf groothandelaar, houder van een winkel alsook voorzitter van de Vlaamse vleugel van Comeos (de beroepsfederatie van de handel) – juicht het Kortrijkse project volmondig toe, maar heeft ook zijn bedenkingen. “Vreemd dat we hier met Comeos op geen enkele manier bij betrokken werden”, aldus Baudouin Meyhui. “Er zal volgens mij meer nodig zijn. Ik pleit er bijvoorbeeld voor om een aantal centrale winkelstraten (zoals de Lange Steenstraat en de Korte Steenstraat) overdekt te maken. Wil Kortrijk terug op de kaart staan als winkelstad, dan zal het ook zaak zijn om nu eens ernstig werk te maken van een klantvriendelijk mobiliteitsplan en daarmee gepaard gaand goedkoper parkeerbeleid.”