KORTRIJK – Vrijdag aanstaande fietst Kortrijk Koerse door de straten van de Groeningestad, een sportief event die een hele stad in beweging brengt. De organisatie -bijna zonder onderscheid mensen uit het ondernemersleven- rekenen op zon (verzekerd), op minimaal 5.000 en maximaal 8.000 toeschouwers en op een budget in evenwicht.
Het is geen sinecure om een wielercriterium te organiseren, is te horen bij Alexander Lemayeur, voorzitter van Konvert Kortrijk Koerse. De grote vedetten uit het wielerpeloton -zoals vorig jaar Tourwinnaar Geraint Thomas – vragen schrikbarend veel geld. Daarom wordt deze editie gekozen voor vedetten uit eigen regio, genre Yves Lampaert, Oliver Naesen of Tour-revelatie Xandro Meurisse. Over het totaalbudget, nodig om een stadskoers te organiseren, wordt niet gecommuniceerd. Wel bekend is dat de startgelden voor de renners zo’n 20 procent van het geheel opslokken. Kortrijk Koerse kan rekenen op de steun van lokale bedrijven, zij het niet de groten maar wel uit de kmo-sfeer. Streekbedrijven die met sponsorgeld over de brug komen zijn onder meer Konvert Interim, ION (projectontwikkelaar), Quartier (sanitair), Hugelier Zwembaden, Claeys Group (verzekeringen), Beyaert Printing, Top Motors, Vroman Decoratie, Beobank, A1 Planning, AP energy en Light Repair, zonder de inbreng in natura te vergeten van Brouwerij De Brabandere of de Stad Kortrijk zelf.
Democratisch gehalte
Konvert Kortrijk Koerse kiest dit maal voor een minder elitaire en meer democratische invulling van het spektakel en het netwerkevent. VIP-pakketten gingen vorig jaar nog van de hand voor 135 euro. Dit jaar voor 75 euro. Het licht culinair gehalte wordt ingeruild voor foodtrucks en sfeer. Het heeft de belangstelling niet gedrukt: net als vorig jaar werden nu al zo’n 1.250 VIP-kaarten verkocht. Dankzij het drukken van de gelden aan de renners, wordt ook een besparing gerealiseerd. Daarom wordt gerekend met een break even. Vorig jaar was Kortrijk Koerse behoorlijk verlieslatend, maar concrete cijfers zijn niet bekend.