Vandenberghe Ruth zomer 22

Kortrijk experimenteert met winkelwandelgebied van de toekomst

KORTRIJK - Kortrijk pakte ooit uit met de eerste verkeersvrije winkelstraat van het land. Op vlak van shopping heeft de Groeningestad dus een bepaalde reputatie te verdedigen en dat geldt nu - in tijden van e-commerce - misschien meer dan ooit. Het stadsbestuur en schepen van economie Wouter Allijns willen niet bij de pakken blijven zitten en lanceren een behoorlijk innovatief concept om het shoppen aantrekkelijker te maken. In mei werd ook al het initiatief gratis parkeren voor shoppers in de markt gezet.   

Kortrijk heeft veel ambities voor de binnenstad. "Naast de heraanleg van het historisch hart en de verdere verlaging van de Leieboorden willen we ook een boost geven aan het winkelwandelgebied van de stad", aldus burgemeester Ruth Vandenberghe. "Er werd een ontwerpteam aangesteld om de Kortrijkse winkelstraten doorheen alle seizoenen  aantrekkelijker te maken voor jong en oud. Daarbij is er vooral aandacht voor meer groen, leuke plekjes om te verpozen en beleving."

Met pop-up experimenten en een campagne rond slow shopping wil Stad Kortrijk deze zomer het winkelwandelgebied extra in de kijker zetten. Trendwatchers zweren bij beleving, lokaal winkelen en authenticiteit. De stad zelf wil voortrekker zijn en zal de publieke ruimte een vernieuwde aanblik geven. Een ontwerpteam is aan de slag om dit plan nu asap te realiseren. Het winkelwandelgebied wordt zo een plek in het centrum van de stad om er alle seizoenen en alle dagen van de week van 's morgens tot 's avonds te vertoeven. Kortrijk wil hiermee opnieuw trendsetter zijn, net zoals in 1962 toen Kortrijk de eerste verkeersvrije winkelstraat van het land introduceerde.

Goed gevoel creëren

De make-over van het winkelwandelgebied moet definitieve vorm krijgen tegen de zomer van 2024. "We starten nu met een uitgebreid experiment op de Grote Kring dat samen met de handelaars rond dit plein werd vormgegeven", aldus schepen van Economie Wouter Allijns. "De experimenten zullen ons helpen om tot een ontwerp te komen dat vooruitstrevend is en dat de mensen aanspreekt. Het is essentieel dat we dit traject doorlopen samen met de handelaars als belangrijkste stakeholders. Het eindresultaat van dit project zal ervoor zorgen dat het winkelwandelgebied niet enkel aanzien wordt als een plek om te komen shoppen, maar ook om te onthaasten, te ontmoeten en te beleven."

Net zoals met het succesvolle zomerspeelplein op de Grote Markt, is het de bedoeling om speelse elementen te voorzien in het winkelwandelgebied die de aantrekkelijkheid vergroten. Want wat goed is voor kinderen, is goed voor iedereen. "Tegelijk zoeken we oplossingen voor meer groen in de stadskern, wat onder andere bijdraagt aan afkoeling, biodiversiteit en mentaal welzijn", aldus Bert Herrewyn, schepen van Kinderen en Jongeren in de stad.

Er werd ook gedacht aan de mobiliteit. "Onze voetgangerszone was aan een serieuze opwaardering toe", vindt schepen Axel Weydts. "Meer groen, meer beleving, meer plekjes om te blijven hangen, het moet er allemaal voor zorgen dat shoppers een aangenaam gevoel hebben als ze in Kortrijk zijn. Een aangename stad is immers als een goed feestje. Je blijft er langer dan je verwacht had."

Pop-up experimenten op Grote Kring

Op 21 juni gaf de stad het officiële startschot voor de heraanleg van het winkelwandelgebied met een tijdelijk experiment op de Grote Kring. Er komt een mobiel bos, een lange tafel met banken, sfeervolle verlichting en een klimtoren. Zo kan iedereen al eens proeven van wat allemaal mogelijk is en zal bijdragen tot een dynamische zomer.

Het tijdelijk experiment prikkelt en inspireert tot andere leuke ideeën. Er volgen later nog meer experimenten en momenten om ideeën te verzamelen. Daarmee zal het ontwerpteam verder aan de slag gaan.

Slow shoppen

Tot slot lanceert de stad samen met de handelaars een campagne rond ‘slow shopping’. Als reactie op een steeds sneller draaiende maatschappij is een nieuwe trend ontstaan: ‘slow living’. Dat ‘langzamer en bewuster leven’ past perfect in het Kortrijkse verhaal van ‘slow shopping’.

Kortrijk wil bezoekers meer bieden dan louter een snelle shopervaring. Met de introductie van groen, ontmoeting en beleving in de publieke ruimte moet winkelen een totaalbeleving worden. Gedaan met het in zeven haasten de Lange Steenstraat aflopen op zoek naar een nieuwe zomershort. ‘Runshoppen’ maakt plaats voor ‘funshoppen’, waarbij de bezoekers actief worden uitgenodigd om rond te snuisteren, te ontspannen bij een kop koffie of lunch of nieuwe plekken te ontdekken in de stad.