KORTRIJK – Kortrijk analyseert sinds enkele maanden alle gegevens van wie naar het centrum van de stad komt en wat die bezoekers er doen. De stad doet dat op basis van gegevens van telecomprovider Proximus. De finale bedoeling is om aan de hand van die data ook de economie -denk dan in de eerste plaats aan de middenstand- aan te zwengelen. Kortrijk is de eerste stad die zich ‘out’, en volgens schepen van Economie Arne Vandendriessche zullen alle centrumsteden dit voorbeeld volgen.
Bijna 2 miljoen bezoekers kwamen in juni, juli en augustus naar Kortrijk, ofte om en bij de 20.000 bezoekers per dag. Het gaat om mensen die niet wonen, werken of studeren in het stadscentrum en die langer dan 30 minuten via een gsm-signaal werden waargenomen. Het grootste aantal Belgische bezoekers (76 procent) komt uit West-Vlaanderen (1.368.085), gevolgd door Oost-Vlaanderen (177.418) en Henegouwen (86.707). De helft van de buitenlandse bezoekers (35.395) komt uit Frankrijk. Topdagen tijdens de zomer waren Sinksenzondag (48.581 bezoekers), de Zomerbraderie, Zomercarnaval en de Ketnet Zomertour.
“Alle gegevens zullen gebruikt worden om de economie en het toerisme in Kortrijk op te krikken”, zei schepen van Economie Arne Vandendriessche daarover. “Elke maand zullen de cijfers beschikbaar zijn. Kortrijk betaalt daarvoor 40.000 euro per jaar aan Proximus. Als we de cijfers combineren met data van het Visa- en Bancontactgebruik, weten we waar het geld wordt besteed en waarom mensen naar onze stad komen.”
Nog volgens Arne Vandendriessche zijn alle privacyvoorwaarden gerespecteerd, want het gaat om anonieme gegevens. De privacy commissie heeft volgens de schepen eerder al het licht op groen gezet.