Oprichters Gert-Jan Andries en Anthony Verhaeghe zijn nog maar goed één jaar bezig en toch werden de eerste bouwprojecten al ontwikkeld, gebouwd én verkocht. De West-Vlaamse projectontwikkelaar HomeQube wil via haar modulaire units onze manier van bouwen en verbouwen omgooien. “We koppelen een snelle oplevering aan ecologisch wonen, een formule die aanslaat”, zeggen de oprichters.
Lef hebben ze wel, om zich nu te begeven op de verhitte vastgoedmarkt. HomeQube is dan ook geen doorsnee projectontwikkelaar. Deze West-Vlaamse samenwerking tussen Gert-Jan Andries en Anthony Verhaeghe onderscheidt zich door haar modulair wooncept. “We werken via het principe van modulaire Qubes, die in een centrale productiehal samengesteld worden”, legt co-founder Anthony uit. “Op die manier hebben we het voordeel van een snelle oplevering. We maken ons sterk dat we tot 50% sneller kunnen bouwen in vergelijking met traditionele bouwwijzen.”
A la carte
HomeQube pakt dus uit met het voordeel van snelheid, maar zonder in te boeten aan kwaliteit. Omdat de Qubes geconstrueerd worden volgens het budget en de levensfase van de klant, kiest die de graad van afwerking. Ook zijn ze uitbreidbaar en combineerbaar. De ecologische insteek is de derde pijler van HomeQube. “We bouwen met CLT (Cross Laminated Timber), massieve houtbouw via meerlagige panelen”, aldus Gert-Jan. “Dit is een circulair product: het wordt nooit omgezet in afval en kan gerecycleerd worden in meubels of andere voorwerpen. Fabrikanten kunnen CLT dan weer composteren en inzetten als biomassa.”
Meer projecten, meer visibiliteit
Modulair, snel en ecologisch. Geslaagde testprojecten in Gits en Moerkerke bevestigden het draagvlak voor het business concept van HomeQube. Een nieuw project in Houthulst werd intussen opgestart. Om deze groei aan te houden, trekt de ambitieuze kmo nu externe investeerders aan via het Gentse WinWinner.
“Onze eerste projecten kregen vorm via eigen inbreng en bancaire financiering”, duidt co-founder Gert-Jan. “De crowdlendingcampagne heeft een ander doel. Via het platform van WinWinner willen we investeringen ophalen om onze visibiliteit te verhogen en gerichte marketing in gang te zetten. Het geeft voldoening om te zien dat we na 10 dagen al ons minimale doelbedrag van 50.000 euro binnenhaalden. We trokken inmiddels al 29 investeerders aan die ook geloven in ons verhaal.”
Info: WinWinner-platform.