De onderzoekers Antoine Brismé en François Honoré bekeken welke invloed covid-19 had op de handelscentra van acht Belgische steden (Antwerpen, Brussel, Brugge, Luik, Gent, Kortrijk, Namen, Bergen) en de gemeente Knokke-Heist. Acht daarvan zagen het aantal verkooppunten en hun commerciële oppervlakte dalen tussen 2019 en vandaag. “Dat is een logisch gevolg van de faillissementen na de lockdowns en de verschuiving naar e-commerce”, zegt François Honoré. “Maar alleen in Namen was de daling bijzonder uitgesproken (-86 winkels). Knokke-Heist is een positieve uitschieter, met een stijging van het aantal verkooppunten (+2%, 28 winkels) en van de handelsoppervlakte (+4%, 4.500 vierkante meter). De retail lijkt de residentiële boom aan de Belgische kust te volgen.”
Moeders mooiste
Vooral de modewinkels zijn uit het landschap verdwenen (-10% in Namen en Brussel). Daarin speelt de e-commerce een grote rol. De diversificatie van het commerciële aanbod in Knokke-Heist werd groter, met een duidelijke stijging in de sector van de huishoudartikelen (+8%).
De studie onderzocht ook de aantrekkelijkheid van de negen commerciële centra en ook daar komt Knokke als numero uno naar voor. Toch was er de jongste maanden ook tegenwind te voelen, door covid en de daarmee gepaard gaande daling van het aantal bezoekers en het aanbod. Terwijl Knokke-Heist nog altijd het beste scoort, klimt Luik naar de tweede plaats, stijgt Bergen naar de vierde plaats, dankzij de komst van Primark, terwijl Brussel naar de laatste plaats zakt.
(bron: Trends)