Confrad is in de sector van marketing-en communicatiebureaus noch min noch meer een instituut. De beroepsorganisatie heeft een grote internationale uitstraling en groepeert agencies van over de hele aardbol, van Amerika en Canada over Europa tot China.
Het Kortrijkse communicatie- en marketingbureau Focus is het geesteskind van de getalenteerde Klaas Fremaut, die enkele jaren terug het operationeel management overliet aan zijn topkader, maar altijd op de achtergrond aanwezig bleef als ‘bedenker’. Het dienstenbedrijf bedenkt mee strategische verhalen voor bedrijven en vertaalt dat in concepten, marketingverhalen en beelden. De geduldig opgebouwde referentielijst, met onder meer heel wat West-Vlaamse topbedrijven, liegt er niet om: in hartje Heule gaat het om kwaliteit leveren en ultieme creativiteit. Volgens het principe: “Advertising is the most fun you can have with your clothes on.”
People business
Klaas Fremaut is een romanist van opleiding maar bleek na zijn studies gebeten te zijn door de wereld van de communicatie. Het leidde naar de overname van een bestaand bedrijf (Focus) waar hij als jonge snaak eerst aan de slag ging als copywriter en medewerker. Vandaag werken er bij Focus een twintigtal professionals.
Fremaut heeft altijd volgehouden dat het in zijn vak draait om people business. In Fremaut gaat ook een heel erg sociaal gedreven ondernemer schuil. Die drive leidt hem nu ook naar een topbenoeming. In een interview met ondergetekende zei hij enkele jaren terug: “Mijn ultieme drive, en ongetwijfeld ook die van de meest ondernemers, is sharing. Deelnemen aan sociale en culturele projecten, zorgt voor een bijkomende dimensie. Niets mooiers toch?”
(KC)