FIT is een partner voor Vlaamse bedrijven die internationaal willen doorbreken. “Als partner helpen we je graag op weg om succesvol aan internationaal ondernemen te doen”, zegt Dirk van Steertegem. “Als er vragen zijn, kunnen bedrijven terecht bij onze veertien adviseurs internationaal ondernemen. Voor elk probleem kunnen we een specialist inzetten. Daarnaast kunnen bedrijven via FIT ook deelnemen aan internationale vakbeurzen, groepszakenreizen of zelfs subsidies aanvragen voor hun internationalisering.”
Internationaal actief
Weinig bedrijven die op het vlak van export zoveel adelbrieven kunnen voorleggen als Kipco-Damaco. Kipco-Damaco uit het West-Vlaamse Oostrozebeke produceert kippenseparatorvlees voor verdere verwerking tot onder meer kookworst en diverse frituursnacks. Daarnaast verhandelt het diepvriesgroenten, -vlees, -vis en -frieten voor de retail en het foodservicessegment. Tot slot recupereert Kipco-Damaco nevenstromen van de pluimveeproductie en verwerkt ze tot functionele bouwstenen voor de aquacultuur en voedings- en dierenvoedingsproducenten.
Bij Kipco-Damaco werken, alleen in België, 56 voltijds equivalenten. Het bedrijf is goed voor een omzet van net geen 100 miljoen euro en voert producten uit naar ruim 120 landen.
Familiebedrijf bij uitstek
Het bedrijf wordt geleid door Iris Vandaele (en haar meewerkende man Philippe Eeckman) en broer Bruno Vandaele die de tweede generatie vertegenwoordigen binnen het familiebedrijf dat in 1982 werd opgericht. Kort gezegd produceert en levert Kipco-Damaco vlees dat door anderen wordt verwerkt tot eindproduct.
Maar stilaan verlegt de kmo zijn grenzen naar meer voedingsproducten zoals ook diepgevroren frieten (onder private label) of nuggets. 83% van de omzet komt uit export, waarvan een aanzienlijk deel uit niet-EU-markten (62 procent). De producent beschikt over een netwerk van eigen verkoopkantoren in onder meer Singapore, Brazilië, India, China en Vietnam. Naast de hoofdvestiging in Oostrozebeke zijn er productiesites in Polen en Frankrijk. De lokale marktkennis vanuit de verkoopkantoren en zijn gespecialiseerde knowhow om samen met de klant te bekijken hoe zijn vleesverwerkingsproces aangepast kan worden in functie van hun halffabrikaat, maakt van de West-Vlaamse kmo een buitenbeentje dat nochtans relatief weinig bekend is. Ten onrechte.