In het eerste kwartaal van 2022 ontving Kinepolis 67,3% van de bezoekers ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Het herstel van het bioscoopbezoek verliep beloftevol in de eerste maanden van het jaar, temeer in de meeste landen nog covid-maatregelen golden en de Nederlandse, alsook een deel van de Canadese bioscopen, gesloten bleven tot eind januari. Nagenoeg alle maatregelen (onder meer
capaciteitsrestricties, mondmaskerplicht, covid-pass, en in sommige landen een vervroegd sluitingsuur voor bioscopen en sluiting van de shops) werden inmiddels afgebouwd of afgeschaft in de loop van het eerste kwartaal. Vandaag zijn er geen beperkende maatregelen meer in voege in de bioscopen die Kinepolis uitbaat.
Kinepolis noteerde maand na maand een verder herstel. Het tweede kwartaal startte in de meeste landen ook met een goede paasperiode, die de bezoekersaantallen verder deed toenemen tot circa 76% van de pre-covid bezoekersaantallen van 2019. De gemiddelde opbrengsten per bezoeker bleven hoog, wat ervoor zorgde dat de omzet sneller herstelde dan de bezoekersaantallen, ondanks een minder gestegen bijdrage van de inkomsten uit de trager herstellende B2B-activiteiten en schermreclame zoals voorzien. Nieuwe bioscopen geopend tijdens de pandemie droegen positief bij aan de omzetontwikkeling.
Positief impact
De impact van het zogenaamde entrepreneurship plan realiseerde zich volgens plan en versterkte de rendabiliteit van de bioscoopgroep alsook het herstel van de vrije kasstroom. De beschikbare financiële middelen bedroegen aan het eind van het eerste kwartaal 138,9 miljoen euro, na terugbetaling van een private plaatsing ten bedrage van 61,4 miljoen euro eind januari.
Ook het EBITDA en de vrije kasstroom waren in het eerste kwartaal positief. De netto financiële schuld tenslotte kon ook lichtjes worden afgebouwd. “Ik ben enthousiast over de manier waarop onze activiteiten hernemen, geholpen door de release van
nieuwe blockbusters in de afgelopen weken”, aldus extra muros CEO Eddy Duquenne. “Het entrepreneurship plan bewijst de kracht van onze bedrijfsstrategie om met de situatie van de afgelopen jaren om te gaan en er kansen uit te halen. Uiteraard volgen we zoals iedereen de huidige macro-economische en geopolitieke situatie op de voet.”