kinepolis-on-tour mooie foto

Kinepolis ziet af maar zet koers richting kaap de goede hoop

KORTRIJK - Het stond in de sterren geschreven dat 2020 geen hoogvlieger zou zijn voor de van origine Kortrijks-Harelbeekse Kinepolis Group die twee jaar terug nog werd uitgeroepen tot 'Onderneming van het Jaar'. De boosdoener heet corona en vooral dan de (te?) strikte overheidsmaatregelen die hier en elders werden opgelegd aan de bioscoopsector. In plaats van de voorziene 45 miljoen bezoekers kwamen er in alle Kinepolis-bioscopen samen slechts 12,1 miljoen bezoekers opdagen. Maar het management laat de armen niet zakken en pakt bij de publicatie van de jaarcijfers uit met een ambitieus herstelplan focus 2022.    

Na een veelbelovende start van het jaar 2020 voor Kinepolis, met een bezoekersstijging van 12,0% tot en met 12 maart, werd de bioscoopindustrie hard getroffen door de Covid-19 pandemie, met lange periodes van sluiting van bioscopen, beperkende maatregelen en een herhaaldelijk uitstel van blockbuster filmreleases tot gevolg. Zo ontving Kinepolis in 2020 slechts 12,1 miljoen bezoekers, versus een initiële verwachting van meer dan 45 miljoen bezoekers.

Dankzij de sterke kostenbeheersing en genomen maatregelen kon het EBITDA-verlies (winst/verlies voor aftrek van alle kosten) worden beperkt tot -14,0 miljoen euro. Een alles bijeen behoorlijke operatie ‘schade beperken’ voor wie weet dat de investeringen in diverse nieuwbouwprojecten (Haarlem en Leidschendam, Metz en het Canadese Edmonton) gewoon werden verder gezet. Het netto resultaat bedroeg  -69,1 miljoen, voornamelijk veroorzaakt door de hoge afschrijvingen die verband houden met de belangrijke vastgoedpositie van de Groep.

Grote buffer

Kinepolis is de crisis ingegaan met een vrij beheersbare en zelfs exemplarische schuldgraad en een aanzienlijke liquiditeitsreserve, nog versterkt door de bijkomende lening van 80 miljoen euro die begin 2021 werd afgesloten. Een sterk kostenmanagement, ondersteund door de belangrijke vastgoedpositie van de Groep, maakt dat Kinepolis zelfzeker door de crisis laveert en nog gedurende een ruime periode de negatieve effecten van de Covid-19 pandemie aankan. De Groep beschikte bij aanvang van het jaar 2021 nog altijd over 171 miljoen euro aan financiële ruimte.

Herstelplan 2022

Het management heeft zich de afgelopen maanden toegelegd op een verdere uitdieping van de bedrijfsstrategie, resulterend in een plan – genaamd ‘Entrepreneurship 2022’ – dat op basis van verdere optimalisaties en innovatie de heropstart en performantie van de Groep vanaf 2022 maximaal moet ondersteunen. Ook de bouw van diverse nieuwbouwprojecten werd het afgelopen jaar verdergezet en ook deze nieuwe bioscopen zullen de heropstart mee ondersteunen.

Hoop op ommekeer

Eddy Duquenne, de extra muros CEO van de Kinepolis Group, gaf via een persbericht de volgende commentaar op de resultaten van 2020: “Financieel zit Kinepolis nog steeds in een erg sterke positie. Onze netto financiële schuld is gestegen met slechts 96,3 miljoen euro. Hierin zit bijna 40 miljoen euro aan investeringen in expansie. In deze schuld zit ook een verlies aan werkkapitaal van 24,3 miljoen euro door het stopzetten van onze activiteiten, die we zullen recupereren bij de heropstart van onze bioscopen. Dit wil zeggen dat onze eigenlijke cash burn in 2020 slechts 32,1 miljoen euro was, iets waar we in de gegeven omstandigheden trots op mogen zijn. Met een liquiditeitsreserve van 171,0 miljoen euro bij de start van dit jaar, kan Kinepolis dus nog geruime tijd standhouden en mogen we met zekerheid zeggen dat ons bedrijf deze crisis zal doorkomen. Iedereen zit te wachten op de heropening van bioscopen. Zowel de Amerikaanse studio’s, die hun blockbusters blijven uitstellen omwille van het belang van bioscopen in de levenscyclus van een film, als onze klanten die nood hebben aan ontspanning buitenshuis. En ook bij onze medewerkers, die al lange tijd werkloos zijn, is de goesting om terug in actie te komen groot. Wij zijn ervan overtuigd dat wij veilig kunnen heropenen en zo bijdragen aan ieders welzijn. Met onze ‘Entrepreneurship 2022’ plannen bereiden wij ons intussen verder voor op de toekomst.”