KORTRIJK – De Kinepolis Groep heeft zijn balans opgemaakt en stelt vast dat ze zich meer en meer gedraagt en profileert als een mondiale speler. De laatste jaren is de groep van eigenaar en voorzitter Joost Bert internationaal danig sterk gegroeid, met onder meer een grote overname in Canada (Landmark Cinemas). Het aandeel in de jaarresultaten 2018 van de elf Belgische bioscopen loopt dan ook logischerwijs terug.
Dankzij de internationale expansie steeg het aantal bezoekers van Kinepolis wereldwijd met 40,7 procent tot 35,6 miljoen. Canada is al goed voor 26,7 procent van de opbrengsten. De groepsomzet groeide met 33,9 procent tot 475,9 miljoen euro, maar de nettowinst daalde met 3,4 procent tot 47,4 miljoen euro. Kinepolis benadrukt dat het trekken van de internationale kaart een strategische lange termijn zet is. In 2018 kreeg die strategie duidelijk vorm met de opening van nieuwe bioscoopcomplexen in Nederland (’s Hertogenbosch), Frankrijk (Metz en Brétigny-sur-Orge) en Canada (St. Albert, Saskatoon en Fort McMurray). Dit jaar worden aankondigingen van overnames verwacht in Spanje (Barcelona, Valencia).
Het aandeel van de Belgische zalen (11) zakte in de opbrengstenrekening van 45,5 procent in 2017 tot 33 procent in 2018. De elf zalen zagen bijna 8 miljoen mensen langs de kassa voorbij komen, wat 5,2 procent minder was dan in 2017. Het vrij warme zomerweer en het WK-voetbal zaten daar ongetwijfeld voor iets tussen. De laatste maanden van het jaar stonden er ook geen echte blockbusters op de affiche.