Niets dan lachende gezichten bij de ondertekening van een megadeal tussen Kinepolis en de Canadese confrater Ladmark Cinemas. Kinepolis neemt Landmark Cinemas over, onder voorbehoud van de goedkeuringen door Canadese regelgevende instanties. Voor Kinepolis is het de grootste deal ooit. voor de bioscoopgroep met roots in Harelbeke en Kortrijk, is het de eerste overzeese expansie, en meteen een spectaculaire deal. De verkopende aandeelhouders van Landmark Cinemas zijn de stichtende managementleden van Landmark Cinemas, Neil Campbell en Brian McIntosh, en de Canadese Private Equity onderneming TriWest Capital.
Landmark Cinemas, met hoofdkantoor in Calgary (Alberta, Canada), telt 44 bioscoopcomplexen van diverse groot orde, allen gesitueerd in het centrum en het Westen van Canada. De 44 bioscopen van Landmark Cinemas, goed voor zo’n 55.000 zitplaatsen en 303 zalen, realiseerden in 2016 met 10,2 miljoen bezoekers een omzet van 107 miljoen euro (ter vergelijking: Kinepolis heeft bijna 24 miljoen bezoekers en een omzet van 325 miljoen euro). Met een marktaandeel van 10 procent is het bedrijf de tweede grootste bioscoopuitbater van Canada. Drie kwart van de betreffende bioscopen zijn gehuurde complexen. De groep telt twee megaplexen (meer dan 16 zalen), 17 multiplexen (meer dan 8 zalen) en 25 kleinere bioscopen, verspreid over zes Canadese provincies. In de grootste regio’s, namelijk Ontario, British Colombia en Alberta, realiseert Landmark Cinemas 92 procent van haar omzet. Vijf bioscopen beschikken over een IMAX-zaal, nog eens vijf bioscopen beschikken over Premium Large Format (PLF) schermen. Landmark Cinemas breidde fors uit in 2013 met de overname van Empire Theatres en heeft zich sindsdien succesvol toegelegd op de verbetering van de klantbeleving.
Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group: “Ik ben bijzonder trots op deze unieke kans om onze activiteit uit te breiden naar een continent dat ons heel wat troeven moet bieden. Landmark Cinemas heeft bovendien met ons gemeen dat zij gepassioneerd zijn door klantbeleving. Zij introduceerden als eerste in de markt het ‘social ticketingsysteem’ Atom en converteerden succesvol een aantal van hun complexen naar recliner seats. Het management van Landmark is bijzonder enthousiast en kijkt ernaar uit om onze driepijler-strategie (beste cinema-operator, beste marketeer en beste vastgoedmanager) uit te rollen in hun groep en onze producten en belevingsconcepten te testen in de Canadese markt. We vinden het een opportuniteit voor beide groepen.” Volgens executive chairman Brian McIntosh en Neil Campbell (CEO) van Landmark Cinemas past de innovatieve en ondernemende cultuur Landmark de voorbije 52 jaar heeft opgebouwd volledig bij Kinepolis. “Deel uitmaken van de Kinepolis-familie is een fantastische kans voor iedereen bij Landmark”, aldus de Canadese managers. “Samengaan met Kinepolis zal de Canadese filmliefhebbers ook een grotere toegang geven tot bioscoopervaringen van wereldklasse.”
Het management van Landmark zal de Canadese activiteiten blijven leiden. Bij de Canadese groep werken 1.450 mensen. Er zijn al concrete plannen voor twee nieuw te bouwen bioscoopsites in de Canadese provincie Alberta. De waarde van de deal wordt geraamd op 84,2 miljoen euro. Vanuit een financieel oogpunt beschouwt Kinepolis de overname als middelgroot.