2023 was een recordjaar voor Kinepolis. De omzet steeg met 21,1% versus 2022 tot 605,5 miljoen euro en de EBITDAL steeg met 32,8%, tot 151,4 miljoen euro. De netto winst verdubbelde zelfs tot 56,1 miljoen euro. Met een nooit hogere omzet, EBITDAL en netto winst laat Kinepolis de covid-episode volledig achter zich. De sterke omzetgeneratie werd gedreven door 20,6% meer bezoekers ten opzichte van 2022 in combinatie met een gestegen verkoop per bezoeker, een rechtstreeks gevolg van de forse investeringen van Kinepolis in premium concepten en filmervaringen.
Na een uitzonderlijk goede zomer volgde een – qua bezoekcijfers – zwakker vierde kwartaal, mede door de staking van de acteurs en scenaristen en het hiermee gepaard gaande uitstel van dé topfilm van het najaar, ‘Dune: Part Two’, naar het voorjaar van 2024. Tegen deze achtergrond wordt de verwachte uitbreiding van het aantal Hollywood releases als bijzonder beloftevol te aanzien.
Het sterke operationele resultaat resulteerde in een balans die sterker is dan voor de pandemie, met een hogere solvabiliteit, lagere gearing en een substantieel lagere netto schuld en leverage. De vrije kasstroom bedroeg 85,5 miljoen euro over het volledige jaar, versus 70,1 miljoen euro in 2022.
Met recordcijfers en een sterk vertrouwen in de toekomst, zal aan de algemene vergadering een bruto dividend worden voorgesteld van € 0,55 per aandeel.
Belangrijke realisaties
2023 was ook voor een andere reden bijzonder. Liefst 6 nieuwe IMAX-zalen (in Canada, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje) werden in gebruik genomen en er is ook een overeenkomst voor 21 nieuwe ScreenX-zalen, waarvan de eerste 5 deze maand worden geopend (Braine-l’Alleud, Brussel, Brétigny, Nancy, Enschede). Verder was er de uitrol van het concept ‘Premiere/VIP Seats’ en van ‘Laser ULTRA’ in Noord-Amerika (US, Canada).
In Europa was er de transitie richting meer laserprojectie: 59% van alle zalen uitgerust met duurzame laserprojectie (77% in Europa). 75 nieuwe installaties worden voorzien in 2024. Finaal was er ook de succesvolle integratie van de overgenomen bioscopen in Amnéville, Belfort en Béziers. Kortom: bij Kinepolis zaten ze niet stil.
Juiste strategie
“Ik ben bijzonder trots op wat we als Groep hebben gerealiseerd”, aldus CEO Eddy Duquenne. “Onze focus op innovatie en de premiumisatie van ons aanbod – ondersteund door de expertise en creativiteit van onze teams – is de juiste keuze geweest. We verkochten meer premium producten dan ooit en de klantentevredenheid leert dat de klant de geboden beleving waardeert. We blijven hier verder op inzetten. De huidige resultaten van de Groep bieden tevens een uitstekende basis om extra waarde te creëren bij een verdere uitbreiding van het filmaanbod enerzijds en geven Kinepolis anderzijds de draagkracht voor toekomstige expansie.”