Kinepolis kende zoals verwacht een uitdagende eerste jaarhelft, met minder bezoekers door een pover blockbusteraanbod. De lange staking in Hollywood vorig jaar verhinderde een terugkeer naar het rijke filmaanbod van voor de pandemie, maar beterschap kondigt zich aan, zo staat te lezen in het persbericht van de bioscoopgroep.
Sinds juni is een kentering ingezet dankzij het succes van onder meer ‘Inside Out 2’ en ‘Deadpool & Wolverine’ en in het najaar staan tal van grote releases gepland, onder meer het zeer geanticipeerde ‘Joker: Folie à Deux’, ‘Gladiator II’ en ‘Moana 2’.
In dalende lijn
De omzet (242,8 miljoen euro) betekent een daling met 14,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2023. Het EBITDA liep terug van 82 miljoen euro naar 54,4 miljoen en ook de winst daalde (0,1 miljoen euro tegenover 20,8 miljoen euro) in het eerste semester ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, als gevolg van de bezoekersdaling. De omzet per bezoeker daarentegen steeg opnieuw licht.
Kinepolis blijft wat betreft financiële resultaten niettemin toonaangevend en beter doen dan de rest van de sector en investeert verder in innovatie en premium filmervaringen die leiden tot een hogere klantentevredenheid en omzetgroei per bezoeker. Dit alles moet leiden naar betere resultaten voor het volledige jaar.
Nieuw elan
Eddy Duquenne, CEO van de groep die gecontroleerd wordt door de Kortrijkse familie Bert, gaf ook commentaar bij de tegenvallende resultaten. “De staking heeft het herstel van het Hollywood-aanbod verder vertraagd, waarbij we vaststellen dat de impact hiervan vooral voelbaar is in de periode tot en met mei”, aldus de CEO. “Vanaf de maand juni breken de nieuwe grote releases zoals ‘Inside Out 2’ en ‘Deadpool & Wolverine’ nieuwe Box Office-records, waarmee de toon is gezet voor een najaar met een beter gevulde filmkalender. Onze strategische inzet op beleving blijft zorgen voor zeer positieve resultaten, ook in Noord-Amerika. Ik ben bovendien bijzonder trots op de succesvolle organisatie van onze eerste Kinepolis Innovation Lab Summit, die zorgt voor een nieuw elan inzake creativiteit en innovatie vanop de vloer.”
foto: Kinepolis