Ondanks een nog herstellend filmaanbod uit Hollywood, bleven de opbrengsten per bezoeker in het eerste kwartaal hoog en stegen ze nog ten opzichte van vorig jaar. De totale opbrengsten zijn daardoor proportioneel meer gestegen dan de bezoekers en overtroffen het niveau van 2019.
Het tweede kwartaal startte voor Kinepolis met een goede paasperiode. “We zien een verder herstellend en rijker Hollywood-filmaanbod in de komende maanden en de sterke start van ‘The Super Mario Bros. Movie’ de afgelopen weken bevestigt ons vertrouwen in de toekomst en in ons investeringsritme”, aldus CEO Eddy Duquenne.
Terug naar 2019
Concreet hijst Kinepolis zicht grotendeels opnieuw op et niveau van 2019, zoals deze cijfers bewijzen:
-De opbrengsten per bezoeker bleven hoog en stegen ten opzichte van 2022, waardoor de totale opbrengsten proportioneel meer zijn gestegen dan de bezoekers en het niveau van zelfs 2019 overtroffen.
–Kinepolis ontving in het eerste kwartaal 8,1 miljoen bezoekers of 36,1% meer bezoekers dan in het eerste kwartaal van 2022. Dit is slechts 8,4% minder dan in 2019, weliswaar met een intussen uitgebreider bioscooppark.
–Zowel de EBITDA als EBITDA aangepast voor huur (EBITDAL) waren hoger dan in dezelfde periode in 2022 en 2019.
–Het netto resultaat was iedere maand positief en dit leidde tot een sterke vrije kasstroom, exclusief werkkapitaal, voor het eerste kwartaal.
Dank aan kaskrakers
De top 5 van het eerste kwartaal 2023 werd gevormd door ‘Avatar: The Way of Water’, ‘Puss in Boots: The Last Wish’, ‘Ant-Man and the Wasp: Quantumania’, ‘Creed III’ en ‘Scream 6’.
De meest succesvolle lokale films waren ‘Zillion’ in Vlaanderen, ‘Alibi.com 2’ en ‘Astérix & Obélix: L’Empire du Milieu’ (‘Asterix & Obelix in het Middenrijk’) in Frankrijk en Wallonië, ‘De Tatta’s’ in Nederland en ‘Moomios’(‘Mummies’) in Spanje.