kinepolis-on-tour mooie foto

Kinepolis evenaart bijna de pre-corona tijd

KORTRIJK - Kinepolis heeft zijn jaarresultaten 2022 bekend gemaakt. Die cijfers ogen bijzonder fraai want zowel de omzet als de winst schoten danig omhoog. De totale opbrengsten bedroegen net geen 500 miljoen euro (499,9 miljoen), een stijging met 87,7% ten opzichte van 2021 of 90,6% van de omzet die Kinepolis haalde in 2019 (een recordjaar). De netto winst bedroeg 27,5 miljoen euro en ook de schuldenlast werd verder teruggedrongen van 474,5 miljoen eind 2021 naar 423,5 miljoen euro eind 2022. Nog even en nog een duwtje in de rug dankzij nieuwe blockbusters, en Kinepolis is helemaal terug van even weggeweest.    

2022 luidde het eerste jaar van herstel in na een pandemie die bioscopen meer dan twee jaar lang in de ban hield. Ook in het eerste kwartaal van 2022 werd Kinepolis nog geconfronteerd met beperkende maatregelen en in sommige landen zelfs sluitingen.

Niettemin ontving Kinepolis in 2022 70,7% meer bezoekers dan in (het door covid sterk gehinderde) 2021, waarmee 87,7% meer omzet werd gegenereerd. De bezoekersaantallen herstelden zich tot 72,7% van het pre-covid niveau (2019), waarmee 90,6% van de omzet uit 2019 werd gehaald. De strategie om verder in te zetten op beleving blijft daarbij zeer lonend. De opbrengsten per bezoeker waren nooit hoger.

De rem van Hollywood

Ondanks een aantal spectaculaire kassuccessen zoals ‘Top Gun: Maverick’ en ‘Avatar: The Way of Water’, bleef het aantal filmreleases uit Hollywood nog eerder beperkt in 2022. De pandemie situatie in China zette Hollywood er toe aan films maximaal uit te stellen naar 2023 en 2024. Dat belooft dus nog voor Kinepolis. De stabilisering van die situatie, een globale heropstart van (bioscoop)filmproductie in 2022 en de hernieuwde focus van studio’s op het bioscoopmodel belooft een verdere aangroei van het internationaal filmaanbod en de bezoekersaantallen in de komende jaren.

Blijven ondernemen

Tegen die achtergrond won Kinepolis toch fors aan winstgevendheid en financiële kracht in 2022, onder meer dankzij de inzet op een verdere premiumisatie van haar productaanbod en de succesvolle uitvoering van haar ‘Entrepreneurship plan‘. Kinepolis zette zo de eerste stappen in de verdere uitvoering van haar expansiestrategie met een aantal interessante overnames (2 in Spanje en 1 in Frankrijk). In de VS en Canada wordt het Kinepolis-concept verder uitgerold. De transitie naar laserprojectie bleef ook aanhouden met 220 installaties in 2022.

Extra-muros CEO Eddy Duquenne toont zich bijzonder opgetogen met het behaalde rapport. “Ik ben bijzonder trots op de omzet en het resultaat dat we hebben gerealiseerd met deze bezoekersaantallen”, aldus Duquenne. “We zijn enthousiast over wat Hollywood onderneemt inzake haar theatrical releasekalender voor de komende jaren, te meer als we kijken naar het succes van lokale films en Hollywood blockbusters in het afgelopen jaar. De stappen die we hebben genomen door in te zetten op beleving, in combinatie met ons Entrepreneurship plan, hebben ervoor gezorgd dat Kinepolis vanuit financieel oogpunt één van de sterkste spelers is geworden in de industrie. Dit geeft ons niet alleen de middelen om talrijke nieuwe ideeën en concepten uit te rollen, voor een nog grotere klantbeleving, maar ook verder in te zetten op onze expansiestrategie.”

Nog dit: als teken van vertrouwen in de toekomst zal aan de Algemene Vergadering ook een dividendbetaling worden voorgesteld, weliswaar gebaseerd op een lagere pay-out ratio dan gehanteerd in het verleden, en dat in afwachting van een verdere opbouw van de financiële soliditeit van het bedrijf.