ROESELARE – In 2015 kocht de schielijk overleden Philip Cracco het bekende horlogemerk Rodania. Met ambitie, maar Cracco vond nooit echt de weg die hogerop leidde. In 2018 zette hij Rodania opnieuw in de etalage. Nu hebben zijn erfgenamen (zijn kinderen) het merk van de hand gedaan aan een nieuw Zwitsers-Belgisch mini-consortium. Er wordt geen overnamebedrag bekend gemaakt.
Kopers zijn de Zwitser Christian Frommherz, die in zijn eigen land bekend staat in de sector middels twee fabrieken en ook als eigenaar van eigen merken. Rodania is trouwens van oorsprong een Zwitsers merk. Frommherz gaat in zee met twee Belgen: de Vlaming Jan Ausloos en de Waal Patrick Gelder. Beide Belgen kennen de sector ook door en door. Iets wat voor Cracco destijds niet het geval was, wat hij ook eerlijk toegaf.
Het nieuwe triumviraat heeft wél de feeling met de markt, en zegt in de krant De Tijd ambitie te hebben om Rodania opnieuw de plaats te geven die het verdient. Er zal vooral nader samengewerkt worden met het netwerk van bestaande juweliers, zo laten ze verstaan. In België zou het gaan om 300 verkooppunten. Maar Rodania moet ook zijn imago trouw blijven: veel kwaliteit tegen een democratische prijs. Om het uurwerkmerk opnieuw de plaats te geven die het verdient, zal ook weer geïnvesteerd worden in wielersponsoring.