BRUGGE – Met twee enthousiaste ambassadeurs als boegbeeld en zowat half Vlaanderen als achterban, kan de organisatie Woensdag Fietsdag tevreden terugblikken op een geslaagde Go With The Velo!-campagne. Met de fiets naar het werk was het thema. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 2 Vlamingen nu minstens 1 keer per week de fiets op sprong. Ook ambassadeurs Hans Bourlon (CEO Studio 100) en Katrien Van Eeckhoutte (algemeen directeur Concertgebouw Brugge) blijven trappen.
Acht weken lang engageerden Hans Bourlon en Katrien Van Eeckhoutte zich als ambassadeur van de campagne. Ze namen zich voor om (nog) meer naar het werk te trappen en blogden elke week over hun fietservaringen. De campagne sloot aan bij hun bedrijfsfilosofie en persoonlijke overtuiging en was ook voor hen meer dan geslaagd.
Katrien Van Eeckoutte fietste zichzelf van gelegenheidstrapper tot gewoontetrapper. Vóór de campagne fietste ze gemiddeld één keer per week naar het werk. Tijdens de campagne voerde ze het tempo op tot drie à vier keer per week. “Daarmee heb ik mijn eigen doel voorbijgefietst”, stelt ze. “Ik sta zelf versteld van het effect. Waar vroeger de auto voor mij een automatisme was, is dat nu de fiets geworden. Een fietstochtje naar het werk is goed voor het milieu en de perfecte overgang tussen werk en privé. Ik doe ook vaker boodschappen met de fiets en heb de schitterende fietsinfrastructuur van mijn stad nog meer leren waarderen. Ik blijf fietsen, dat staat vast.”
Katrien Van Eeckhoutte wil naar eigen zeggen nog een versnelling hoger schakelen waar het kan. Concertgebouw Brugge kiest alvast resoluut voor de fiets. Er worden leenfietsen ter beschikking gesteld van werknemers en artiesten. Er worden ook bakfietsen aangeschaft en na de zomer wordt een fietsvergoeding ingevoerd.