MARKE – In de buurt van Brussel (Affligem) hebben drie topmarketeers de krachten gebundeld in een nieuw collectief met de naam Callebaut Collective. Eén van de oprichters is West-Vlaming Karel Demeester, zoon van de wel bekende Luc Demeester (uitgeverij Lannoo). Volgens Demeester junior vergt moderne marketing strategie een totaal andere aanpak.
Karel Demeester heeft in marketingmiddens al naam en faam vergaard met een hele reeks opvallende campagnes, onder meer voor Coca-Cola Benelux. Bij de Amerikaanse multinational hielp hij ook de e-commerce strategie en de digitale transformatie in de markt zetten.
De nieuwe associatie Callebaut Collective groepeert drie absolute toppers in het vak. Naast de uit Marke afkomstige Karel Demeester, zijn dat nog Sarah Steenhaut (professor marketing aan de UGent) en Jan Callebaut (ex-Censydiam en WHY5Research). De drie stichters van een nieuw bedrijf zijn ervan overtuigd dat ze de krachten beter kunnen bundelen, nu het marketing vak zoveel aspecten heeft en elkaar aanvullende competenties vergt. Denk onder meer aan het steeds groter belang van data mining om de consument passend te benaderen. Volgens Karel Demeester vergt een moderne benadering van marketing dat specialisten de brug kunnen helpen slaan van strategie naar uitvoering. Hij heeft het in dit verband over een noodzakelijk ‘cosysteem’, zoals hij recent benadrukte in een gesprek met De Tijd.
Callebaut Collective doet ook beroep op bekende freelancers zoals onder meer op Leo De Bock (gewezen hoofdredacteur van de VRT Nieuwsdienst).