ROESELARE – Woensdag aanstaande krijgt de West-Vlaamse ‘art ondernemer’ Julie Vandenbroucke (Arteconomy) de LUCA Eremaster toegekend door de School of Arts ( Brussel, Gent, Genk , Lemmens instituut en Nefarti) in Genk. Het is de vierde keer dat de Luca Eremaster uitgereikt wordt. Arteconomy verbindt kunst, creatieve industrieën, wetenschap, technologie, economie, onderwijs om hen buiten hun denkkaders te laten treden. Een pure out-of-the-box benadering zeg maar met als doel nieuwe ideeën, nieuwe producten, nieuwe diensten en een andere kijk op de bedrijfscultuur te creëren.
Julie Vandenbroucke legt zich toe op het verbinden van kunst en werk, kunst en bedrijf zonder kunst te instrumentaliseren. Samen met haar man Michel Espeel is ze steeds geboeid geweest door hedendaagse kunst. Ze verzamelen kunst en hun metaalbedrijf zette samenwerkingen op met verschillende kunstenaars. In het bedrijf Constructies Espeel ligt dan ook de kiem van Arteconomy.
In 1989 start een spontane samenwerking met kunstenaars voor de realisatie van hun kunstwerken in metaal. Michel Espeel, de echtgenoot van Julie Vandenbroucke, was er gedelegeerd bestuurder. Tijdens een bezoek van minister Luc Martens in 1996 groeide het idee om in CC De Spil in Roeselare een tentoonstelling te organiseren met nieuw werk dat kunstenaars bij Espeel konden maken. Na diverse experimenten om een brug te slaan tussen kunst en bedrijf, kwam de grote doorbraak van Arteconomy er begin deze eeuw. In 2001 organiseerde ze opnieuw een happening onder de noemer Touch Me. Ze begrijpt dat de aaneenschakeling van samenwerkingen, evenementen en invloeden van buitenaf werkt als een veranderingsproces in het bedrijf. Ze wil met deze ervaring naar buiten komen en zien of de merkbare meerwaarde in de combinatie van kunst en economie een maatschappelijk draagvlak kan vinden.
In 2004 volgt steeds onder haar impuls het seminarie ‘Kunst en Economie‘, een pleidooi voor een nieuwe relatie tussen kunstenaars en ondernemers die elkaar nodig hebben of elkaar kunnen kruisbestuiven. De eerste projecten vertrekken vanuit de nood van het bedrijf, waarbij de kunstenaar een antwoord probeert te formuleren. De projecten kregen veel belangstelling van de media, de kunst- en de ondernemerswereld.
Intermediaire rol
Arteconomy vestigde zich de voorbije tien jaar als intermediair. In andere Europese landen worden dergelijke intermediaire organisaties onder de noemer innovatie gesubsidieerd en kunnen ze zich als voortrekker van het idee profileren. Door het uitblijven van subsidies in Vlaanderen wordt de zoektocht om een leefbare en rendabele organisatie in de markt te zetten, toch verder gezet. De realisatie van concrete projecten in bedrijven/organisaties, lezingen, debatten, studies, internationale meetings en het voortdurend streven naar innovatieve producten vormen nog steeds de core business van Arteconomy.
Kunstenaars met wie werd samengewerkt om bruggen te slaan richting de bedrijfswereld, waren Michaël Aerts, Sarah Bostoen, Marie Julia Bollansée, Anouk De Clercq, Peter De Cupere, Sophie De Somere, Kim De Ruysscher, Frederik De Wilde, Ronny Delrue, Honoré d’O, Nico Dockx, Pieter Jan Ginckels, Eric Joris/Crew, Els Opsomer, Koen Peeters, Sarah&Charles, Kelly Schacht, Steve Schepens, Kris Verdonck, Pieter Vermeersch, Angelo Vermeulen, Kris Vleeschouwer, Ief Spincemaille en Steven de Vleminck. Binnenkort wordt een nieuw project voorgesteld in het Kortrijkse incubator center Hangar K.