Het familiebedrijf, opgericht in 1988, ruilt de site waar het sinds 2001 is gevestigd voor een Smart Factory of the Future. Locinox 4.0 wordt een innovatiehub met een ultramoderne afdeling voor onderzoek en ontwikkeling (R&D) en een bijna-energieneutrale productiesite (BEN), die alle productieprocessen op elkaar afstemt en digitaliseert.
“Locinox is een inspiratie voor heel wat Vlaamse groeibedrijven”, zei Vlaams minister Hilde Crevtis. “Het bedrijf is als klein familiebedrijf gestart om vervolgens dankzij voortdurende innovatie en digitalisering jaar na jaar de kwaliteit, de productie en export van scharnieren en sloten voor poorten te vergroten en wereldwijd marktleider in zijn niche te worden. Bovendien is het bedrijf lokaal sterk verankerd en goed ingebed in de gemeenschap. Maar een geslaagde transformatie binnen een bedrijf staat of valt ook met de expertise en betrokkenheid van werknemers. Als werknemers in staat zijn om in goede harmonie samen te werken met de nieuwe technologieën ontstaat er echt toegevoegde waarde. Ook op dat vlak inspireert Locinox.”
Creatieve hotspot
De geplande bedrijfsoppervlakte van 40.000 m² op een totale grondoppervlakte van 7 ha betekent een verdrievoudiging van de huidige capaciteit, als gevolg van de explosieve groei van de voorbije jaren. Locinox 4.0 wordt een echte creatieve én innovatieve hotspot waar automatisatie, connectiviteit en hightech naadloos in het productieproces integreren.
De investering voor de eerste fase van het bouwproject bedraagt 30 miljoen euro, met 1,25 miljoen euro Vlaamse steun.
Bouwtechnisch houdt deze smart factory rekening met duurzaamheid, ecologie en het welzijn van de circa 150 medewerkers. Aangename en ergonomische werkstations, een showroom, een experience center, ontspanningsruimtes, een ruime groene patio, dakterras en meer dan 1,5 hectare groen met een picknickweide trekken die visie door. Nu al zijn hoogstammige bomen aangeplant, één voor elke werknemer. In totaal komen er meer dan 250 nieuwe bomen op de site.
Inspirerende werkplek
Locinox zal zijn klanten verwelkomen en rondleiden in een state-of-the-art fabrieksomgeving met ruime showroom. Ook de werknemers mogen genieten van nieuwe, inspirerende werkateliers/kantoorruimtes en extra faciliteiten. Het moet immers leuk zijn om elkaar hier — ook buiten de werkuren — te ontmoeten, te sporten of familiale bedrijfsfeestjes te houden. “We hebben relatief weinig personeelsverloop bij Locinox”, zegt CEO Mik Emmerechts. “Dat is voor ons al jaren de beste toetssteen. Als de mensen blijven, wil dat zeggen dat ze hier gelukkig zijn. Een flink deel van onze werknemers woont in de streek en heeft zelden of nooit last van files, wat natuurlijk bijdraagt tot een gunstige werk-privé-balans. Bovenop 130 collega’s, waarvan 94 in Waregem, komen er op korte termijn nog eens vijftig bij op onze 4.0-site. Ook voor hen ligt de weg naar verdere persoonlijke en professionele ontwikkeling helemaal open.”
OPEN BLIK OP DE 4.0 TOEKOMST
Als innovatieve pionier en wereldleider in zijn sector groeit het bedrijf razendsnel. “De sterke omzetgroei vroeg om een substantiële capaciteitsuitbreiding”, verklaart oprichter Joseph Talpe, trouwens nog steeds actief in de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling. “Met de Strategische Transformatie Steun (STS) van Vlaanderen maken we al onze ambities, inspanningen, successen en exportplannen waar in ons ambitieus project Smart Factory of the Future — Locinox 4.0.” Die 4.0 staat dan voor een unieke, creatieve, duurzame en innovatieve hotspot. Industriële fabricagetechnieken garanderen een naadloze integratie van automatisering, internet en geavanceerde dataverwerkingstechnologie. Door de steile groei gecombineerd met de 24u-leveringservice dient Locinox immers telkens een voldoende voorraad van zijn op maat gemaakte producten te kunnen produceren. In 2020 verzond Locinox al 97% van de bestellingen binnen de 24 uur. “Dankzij een nieuw, volautomatisch magazijn dat ook minder energie verbruikt, blijven we streven naar 100%”, aldus Joseph Talpe.
Exportkampioen bij uitstek
Het Waregemse Locinox is Europees marktleider in een specifieke niche waarbinnen het continu innoveert. Het ontwikkelt en produceert (elektro-)mechanische producten en producten voor toegangscontrole voor de poort- en hekwerkindustrie. Het familiebedrijf werd in 1988 opgericht door Joseph Talpe en stelt inmiddels ook de tweede generatie aan het werk. Innovatie blijft de motor van de groei en het exportsucces en droeg de afgelopen twee decennia bij tot een gestage en organische groei met dubbele cijfers. Het exportaandeel is alvast goed voor 90 procent van de omzet. De Waregemse producten zijn terug te vinden in circa 60 landen. Locinox heeft ook een nominatie op zoek voor de Leeuw van de Export 2021. Wedden dat?