Deslee Jos 2020

Jos Deslee houdt warm pleidooi voor externe adviseurs bij West-Vlaamse bedrijven

KORTRIJK – Crisistijden zijn bij uitstek tijden waarin zaken moeten herbekeken en doordacht worden. Dat is althans de grote overtuiging van Jos Deslee (ex-Deslee), door de wol geverfde ondernemer-entrepreneur met een schat aan internationale ervaring. Met zijn warm pleidooi pro externe adviseurs wil hij, zeker in deze coronatijden, bedrijven aanzetten om richting meer professionalisme te evolueren. Vreemde ogen – in een raad van bestuur of een raad van advies – zien meer en vreemde ogen dwingen ook. Met deze gedachte in het achterhoofd: wroeten is goed, maar nadenken is minstens even nuttig.

Jos Deslee staat onder meer bekend als gewezen topman van de fusie- en textielgroep Bekaert Textiles-Deslee. “Ik stel vast dat veel Vlaamse ondernemers heel veel pijn ervaren door de crisis en vanuit een natuurlijke reactie nog meer met het hoofd tussen de guidon rijden”, aldus Jos Deslee. “Dat is jammer. Het parool luidt steevast: we moeten nog harder werken en zeker geen tijd stoppen in bezinning met vreemden. Of anders gezegd: te veel West-Vlaamse ondernemers willen hun miserie vooral zelf oplossen. Voor veel ondernemers is dit de eerste crisis die op hen afkomt. Net nu ligt hier een grote opportuniteit op hen te wachten want er zijn een pak ervaren mensen die uit crisissen net sterkte hebben gehaald. Wanneer je met zo’n mensen spreekt, dan begin je te begrijpen dat er gekende en bewezen formules bestaan om crisissen het hoofd te bieden. Door zich open te stellen voor anderen, kan de miserie gedeeld en verlicht worden.”

Digitalisatie is geen doel op zich

Jos Deslee verwijst symbolisch naar het oude Brugge, dat destijds van welvarende koopmansstad evolueerde naar Bruges-la-Morte. Of kijk naar de crisis in de West-Vlaamse vlasindustrie. Hoeveel gewezen vlassers draaiden de pagina niet om, lieten zich omringen door goede raad en gingen voor nieuwe successen. Veel bedrijven slaagden er in om onder de rader van de multinationals toch grote successen te boeken door een beter én goedkoper product op de markt te brengen.

“Iedereen roept nu om digitale transformatie, of met andere woorden we moeten veranderen”, aldus Deslee. “Dit is gemakkelijk gezegd maar in de praktijk is dit niet gemakkelijk. Ik pleit daarom om uit te gaan van onze eigen (West-Vlaamse) sterktes en digitalisatie inzetten voor zaken die vroeger niet of moeilijk te realiseren waren. Digitalisatie kan volgens mij geen doel zijn op zichzelf, maar helpt wel om bepaalde doelstellingen te realiseren. Via de digitale weg kan je tenminste twee zaken realiseren: de corebusiness efficiënter maken (automatiseren) en de business uitbreiden (e-commerce, innovatie van het businessmodel). Hier pleit ik ook radicaal om bestuurders in huis te halen die ervaring hebben met beide aspecten.”

West-Vlaamse troeven uitspelen

Jos Deslee heeft het in het ondernemerschap en op weg naar digitalisatie nogal begrepen op het keep it simple principe. ” Ik denk dat we onze West-Vlaamse sterktes goed kunnen gebruiken in de nieuwe wereld”, zegt hij. Zoals: gebruik je ogen. We hebben een sterke drive om onze klant heel goed te begrijpen en we hebben al zoveel bewezen dat we net dit beter kunnen dan veel grote wereldspelers. Gebruik je ogen kunnen we nu vertalen in gebruik de data om je klant beter te begrijpen en om je concurrentiële omgeving juist te lezen. Tweede West-Vlaamse troef: wroet maar voort. Hard werken is de juiste drive om innovatie te brengen en de reshoring te realiseren. We staan nog steeds heel dicht bij onze productie en zullen beter dan die buitenlandse groepen kunnen automatiseren met de goedkope robots, IOT, AI,…. Derde West-Vlaamse kenmerk: zwijg. Hum, daar moeten we nu anders mee omgaan. Communicatie is een cruciaal gegeven geworden. Ik pleit ervoor om ervaringen te delen met ervaren derden via een raad van bestuur of een raad van advies. Als dit zou gebeuren, dan ben ik overtuigd dat we terug kunnen stijgen in de rankings. Laat ons de bewezen sterktes inzetten en een gewoonte creëren om een bewezen systeem te gebruiken, namelijk per kwartaal een pauze inlassen en goed nadenken over hoe  het beter kan. In conversatie gaan met onze klant is eveneens een uitdaging. Dat is iets voor de jeugd. Zij zijn opgegroeid binnen die omgeving. Dus laat ons vertrouwen in ons jong bloed, ze kunnen het. Sociale media, digitale communicatie, de klant het gevoel geven dat die in het centrum staat van het universum: jongeren weten perfect hoe dat te doen.”