Jos De Vuyst (links op de foto) maakte zopas een status questionis op van Movu in het ledenblad van Voka West-Vlaanderen. De start van Movu is indrukwekkend, en de ambities liggen nog torenhoog. Movu presenteerde zichzelf medio vorig jaar aan de internationale pers en maakt zijn toen geformuleerde beloftes meer dan waar. Het nieuwe roboticabedrijf heeft zijn intrek genomen in het bekende gebouw dat vroeger toebehoorde aan DPG Media, pal langs de autosnelweg die Kortrijk met Antwerpen verbindt (in Lokeren).
Movu is een technologiebedrijf dat software nodig heeft. “Fundamenteel onderzoek is de key van onze strategie”, aldus De Vuyst in Ondernemers (Voka West-Vlaanderen). “Jaarlijks is er een budget van 20 miljoen euro voor nieuwe ontwikkelingen. Ook in deze branche evolueert alles snel en komen er blijvend nieuwe ontwikkelingen. De klanten stuwen ons terzake ook vooruit. Binnen 5 of 10 jaar zullen alweer nieuwe applicaties ingang hebben gevonden.”
De lat ligt hoog
Op de vraag hoe De Vuyst de opstart van Movu taxeert, volgt een duidelijk antwoord. “Movu, zoals stow trouwens ook, is actief in de markt van de material handling. Dat is een markt van zegge en schrijve liefst 150 miljard dollar en still growing met 10 tot 15 procent per jaar. De markt van stow (puur rekken) is wereldwijd goed voor amper 8 miljard, en daar hebben we met 1 miljard toch al een mooi marktaandeel. Maar Movu heeft dus meer groeimogelijkheden, dat is een feit. Na minder dan een jaar heeft Movu al een klein plaatsje opgeëist. Om de stow group verder te laten groeien hadden we nieuwe technologie vandoen, die Movu ons levert. Het zal niet zo lang duren of Movu zal groter zijn dan de stow rekken afdeling. Dit jaar zal Movu zijn omzet verdubbelen naar 200 miljoen euro omzet, maar we denken dat 1 miljard euro op relatief korte tijd binnen ons bereik ligt.”
Geen ruimte in Zuid West-Vlaanderen
Jos De Vuyst gaat ook dieper in op de vraag waarom hij met Movu uitweek naar Lokeren en niet koos voor Dottenijs (waar stow zijn hoofdkwartier heeft).
“Hier konden we de ruimte niet vinden voor een groot gebouw”, aldus de CEO. “Dat is één. Twee: zelfs in het beste geval zouden we minstens twee jaar moeten bouwen aan een nieuwe fabriek en die tijd had Movu niet. Movu heeft nu zijn intrek kunnen nemen in een bestaand gebouw (het oude DPG Media gebouw) en heeft zo dus veel tijd gewonnen. Op enkele dagen hebben we de onderhandeling met WDP (de vroegere eigenaar van het gebouw) afgerond. De ligging was doorslaggevend, wat ook meespeelt om mensen (in ons geval vooral ingenieurs en softwarespecialisten) aan te trekken. Met Brussel, Gent, Antwerpen en zelfs Leuven op redelijke afstand, bood Lokeren heel veel voordeel. Andere troef van de ligging: dagelijks komen tot 100.000 voertuigen aan onze voordeur voorbij op de autosnelweg Gent-Antwerpen. Zoveel visibiliteit konden we nergens anders vinden.”