BRUGGE – De eerste editie van het Food Forward event bracht recent voedingsbedrijven en jongeren samen. Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, maakte ook de winnaars bekend van de Food At Work Student Awards. Met deze wedstrijden kunnen jongeren zelf ervaren welke kansen er voor hen liggen binnen voedingsbedrijven, door een innovatief product uit te vinden of een technische oplossing uit te dokteren. Ter Groene Poorte bleek top.
In de Food At Work Vlaanderen Awards voor leerlingen uit het Nederlandstalig secundair onderwijs ging een team van Ter Groene Poorte Voedingstechnieken aan de haal met de hoofdprijs. Het Brugse product Crus Tu is een licht zoet en vezelrijk cakeje met een zacht aroma van groenten en noten. Het is dus een gezond alternatief als tussendoortje.
“Gezondheid en een evenwichtige voeding staan duidelijk hoog op de agenda van jongeren”, aldus Jan Vander Stichele, voorzitter van Fevia. “We merken dit jaar een opvallende trend in de producten die jongeren ontwikkelden voor de Food At Work Student Awards: vaak proberen ze plantaardige producten – fruit, groenten, zeewier of noten – op een originele manier te verwerken in producten waar je die misschien niet verwacht. Denk bijvoorbeeld aan een bladerdeeg of macarons. Daarnaast zien we ook de duurzaamheidstrend zich voortzetten. Circulair ondernemen is steeds meer de norm. Net als veel van onze bedrijven zoeken ook jongeren naar manieren om niets verloren te laten gaan. Ze verwerken bijvoorbeeld restproducten, die vroeger naar veevoeding gingen, nu in nieuwe producten die we binnenkort misschien in de winkel terugvinden.”
Sector met jobs
De voedingssector groeit en creëert veel jobs, maar staat ook voor veel uitdagingen om die jobs vandaag en ook morgen ingevuld te krijgen. Voedingsbedrijven hebben in ons land dagelijks gemiddeld 1500 vacatures openstaan. “We moeten jongeren dus warm maken voor een carrière in de voedingsindustrie”, zegt Bart Buysse, CEO van Fevia. “Dat doen we onder meer met de Food At Work Student Awards waarbij we jongeren uitdagen om een innovatief en duurzaam voedingsproduct te ontwikkelen dat in de toekomst in de winkelrekken zou kunnen liggen.
4 trends voor de toekomst
Het Food Forward event bracht ruim 200 deelnemers met vertegenwoordigers van meer dan 40 voedingsbedrijven samen met 33 jongerenteams rond de uitdagingen voor de voeding van morgen. Experts van de innovatiepolen Flanders’ FOOD en Wagralim schetsten 4 grote trends waarop voedingsbedrijven actief werken en die vaak ook terugkomen in de producten die de deelnemers van de Food At Work Student Awards dit jaar ontwikkelden.
“Consumenten zijn bewuster dan ooit bezig met voeding en kijken kritisch naar de voeding die ze aankopen”, aldus Inge Arents van Flanders’ FOOD. “Wat is gezond? Wat is duurzaam? Bedrijven moeten inspelen op die veranderende vraag door te blijven innoveren. Zo weten we dat we meer groenten en fruit zouden moeten eten. De sector zoekt dus naar manieren om steeds meer en betere plantaardige alternatieven aan te bieden als deel van de zogenaamde eiwittransitie. Een tweede trend is om producten op maat van specifieke doelgroepen te ontwikkelen. Dat gaat van producten voor wie allergieën heeft tot specifieke concepten voor ouderen. De derde trend is gelinkt aan de digitalisering die een enorme impact op de sector heeft. Voedingsbedrijven maken zich steeds meer de principes van de Industry 4.0 eigen, zoals het gebruik van big data. Denk maar aan bedrijven die data rond de oogst van grondstoffen gebruiken om de productie bij te sturen. Tenslotte is er ook de trend om steeds meer circulair te ondernemen. Bedrijven proberen niets verloren te laten gaan en reststromen te valideren.”