HARELBEKE – Wie start, moet zich proberen te differentiëren. De jonge Waregemse ondernemers Jorgo Stuyve (24) en Nicolas Destoop (25) proberen dat te doen vanuit Harelbeke met LiQ, een ‘premium alcohol infused ice cream’. Ze willen hun prille ondernemersdroom waarmaken met ijsjes ‘for adults only‘.
Beide heren zijn oorspronkelijk afkomstig uit Waregem en ze zijn in de ruime omgeving beginnen zoeken naar een mooi bedrijfspand. Tijdens hun zoektocht viel hun oog op een kantoor in Harelbeke van waaruit ze nu hun start-up lanceren.
In april 2018 werden Jorgo en Nicolas door Unizo verkozen tot student-ondernemers van het jaar met hun idee voor de ontwikkeling van een merk van premium alcohol infused room-en sorbetijs dat zich specifiek richt tot volwassenen. Een concept dat ze bedachten tijdens hun studentenjaren. De reacties waren zo positief dat ze meteen beslisten om het idee uit te voeren en op de markt te brengen onder de naam Boogo. “Boogo was voor ons een mooie start om ons idee van alcohol infused ice cream vorm te geven”, zegt het duo. “Gaandeweg hebben we nieuwe kennis en ervaring opgedaan en dat willen we vertalen in een ijzersterk merk. Om dat te doen, nemen we graag een frisse start met een nieuwe naam, volledig nieuwe look & feel en nieuwe smaken. We focussen met LiQ op onze Belgische identiteit. Het bedenken van de smaken en de productie met natuurlijke ingrediënten, alles gebeurt op eigen bodem. Daarnaast is duurzaamheid ook een belangrijk aspect waar we veel tijd en aandacht aan besteden. Zo kiezen we bijvoorbeeld voor 100 procent biologisch afbreekbare verpakkingen en lepels en zijn drie van onze smaken volledig vegan.”
Oog voor duurzaam
LiQ roomijs en sorbets komen in zes verschillende smaken. Gaande van het roomijs Amaretto Cookie Crunch, Irish Coffee Crumble, Bourbon Salted Caramel en Coconut Rum Punch tot de twee sorbets (Limoncello Raspberry Ripple en Strawberry Rum Daiquiri). Elke portie van 120 ml bevat een alcoholpercentage van 5 procent. “Welke variant je ook verkiest, je hoeft je niet al te schuldig te voelen wanneer je jezelf op een LiQ-ijsje trakteert”, luidt de commentaar nog. “We selecteerden immers alleen de beste natuurlijke ingrediënten en gebruiken de natuurlijke zoetstof Stevia. De ijsjes bevatten hierdoor heel wat minder suiker dan andere premium ijsmerken. Bovendien trekt LiQ de lijn van duurzaamheid ook door in de verpakkingen, met leuke composteerbare cups en bijhorende lepels die 100 procent biologisch afbreekbaar zijn.”