Jolipa management_event

Jolipa hangt veertigste verjaardag op aan een goed doel

KORTRIJK, DOORNIK – Zowat 600 genodigden, waaronder 70 leveranciers uit Europa, Indië en China maar ook heel wat West-Vlaamse ondernemers, vierden zopas mee met het management van Jolipa. Het bedrijf bestaat veertig jaar en is een referentie als groothandelaar. Jolipa is gespecialiseerd in de aankoop en distributie van de breedst mogelijke schaal aan geschenk-, decoratie en interieurartikelen. Het zeskoppig management is een West-Vlaamse aangelegenheid. In het totaal stelt Jolipa 100 medewerkers en 70 agenten te werk.

Jolipa werd eind de jaren zeventig opgericht in Wevelgem. Omdat het daar tegen de muren was opgegroeid en omdat er ook geen nieuwe ruimte werd gevonden om te ondernemen, week het bedrijf in 2017 uit naar Doornik waar gekozen werd voor een greenfield. Het nieuwe gebouw biedt een showroom van 6.000 vierkante meter, een unieke shoppingstraat, een gezellige lounge bar en een trendy bistro. Dit alles moet de bezoeker onmiddellijk in de juiste sferen brengen en duidelijk maken wat Jolipa te bieden heeft.

Het logistieke gedeelte bestaat uit een warehouse die 38.000 pallets kan plaatsen en heeft een oppervlakte van 32.000 vierkante meter. De warehouse biedt momenteel opslag voor meer dan 8.000 interieurartikelen die dagelijks beschikbaar zijn. “Onze passie voor interieur kent geen grenzen”, heet het bij het management. “Al van in het prille begin -in 1978- gingen we steeds op zoek naar de nieuwste trends en ontwikkelingen over de hele wereld. Door onze passie voor decoratie en interieuraccessoires is J-line by Jolipa dé referentie geworden in interieur- en decoratieartikelen. Het merk J-Line wordt ondertussen verkocht in meer dan 100 landen en is te bezichtigen bij meer dan 10.000 klanten wereldwijd.”

Echt familiebedrijf 

Ondanks onze grote groei is het familiale karakter van het bedrijf tot op vandaag intact gebleven. “We staan nog steeds even dicht bij onze klanten en houden via internationale beurzen de vinger aan de pols. Ook vandaag blijft de tweede generatie de service hoog in het vaandel dragen.”

Over de jaren heen verloor Jolipa twee van zijn oprichters (Johan en Chris) aan kanker. De tweede generatie koos er daarom voor om het veertigste verjaardagsfeest op te dragen aan Johan en Chris en daarbij alle donaties te schenken aan het Antikankerfonds.