BRUGGE – John Calemeyn lanceert, amper zes maanden na de oprichting van zijn vennootschap auto.auto, een eerste concreet initiatief voor de autowereld. Dit maal stampt hij een e-commerce platform voor nieuwe wagens uit de grond, met de even leuke als creatieve naam TuuTuuT.com. Calemeyn wil zich met TuuTuuT.com mee profileren in de sector die hij als zijn broekzak kent: de autowereld. In een eerder leven was de kersverse starter nog op hoog niveau aan de slag bij de Groep Ghistelinck uit Waregem.
auto.auto heeft de ambities om producten of diensten te ontwikkelen die de business van huidige automotive bedrijven kunnen versnellen enerzijds, maar hen anderzijds ook helpen te overleven in de steeds sneller woekerende ‘automotive jungle’. “We zijn enorm enthousiast over het nieuwe TuuTuuT.com platform, dat zoals geen ander het zoeken naar een nieuwe wagen op het internet transparant, gebruiksvriendelijk en efficiënt maakt,” aldus bezieler John Calemeyn.
TuuTuuT.com speelt in op nieuwe trends binnen de autoverkoop waar klassieke showroomtraffic herleid is tot 0.8 bezoeken per verkochte wagen en de online zoektocht naar nieuwe wagens op het internet exponentieel groeit. “Daarom hebben we voor de officiële dealer een virtuele showroomomgeving gecreëerd waarmee ze kunnen scoren via het grote en complexe wereldwijde web”, aldus Calemeyn. “Diensten rond efficiënt stockmanagement en logistiek zullen tevens stap voor stap toegevoegd worden teneinde het klassieke distributiemiddel dat hevig onder druk staat, alsnog futureproof te maken.”
Service aan dealers
“Dealers worden om de oren geslagen met uitdagingen zoals onlineverkoop, altijd zijn ze individueel te klein om echt gevonden te worden en derden bieden tevens nieuwe wagens aan parallel aan het officiële distributienet”, aldus Calemeyn. “Een enorme stockdruk zorgt voor uitpuilende parkings en voor liquiditeitsproblemen binnen de organisatie. Daarnaast zorgen verschillende politieke beslissingen ervoor (cash for car, CO2, WLTP, diesel,…) dat ze hun lokale verkoopstrategie maandelijks moeten aanpassen aan iets dat op Europees niveau dan weer in verschillende landen en regio’s anders ligt.”
TuuTuuT.com wil daarom de klant de best mogelijke selectie van wagens bieden, op de snelste en meest eenvoudige manier aan transparante voorwaarden. Voor het zoeken van een nieuwe wagen bij een erkende dealer wil TuuTuuT.com top of mind zijn. “TuuTuuT.com is er ‘door en voor’ erkende officiële autodealers en zal uitsluitend nieuwe stockwagens aanbieden”, aldus nog John Calemeyn. “Geïnteresseerde kopers worden begeleid naar het officiële verkoop netwerk. Hiermee is TuuTuuT.com uniek in z’n soort en zal zo voor de consument het enige platform zijn waar er absolute zekerheid is rond de juistheid van de geadverteerde informatie. TuuTuuT.com zal er ook voor zorgen dat wagens binnen Europa kunnen circuleren en zo sneller hun weg vinden naar de eindklant.”
Enorm potentieel
TuuTuuT.com heeft zijn oog laten vallen op de Europese markt en wil zeer snel een groot aandeel van de stock van alle Europese dealers online krijgen. Enkel en alleen in België zijn er een 6.000-tal erkende dealers en agenten die gemiddeld 50 tot 100 stockwagens hebben staan. Per jaar worden er meer dan 550.000 nieuwe wagens verkocht in België, in Europa 1.5 miljoen per maand. “Het potentieel is enorm, de weg naar de klant vandaag nog te complex en zeer traag”, vindt auto expert Calemeyn nog. “TuuTuuT.com verschilt van bestaande zoekertjesplatformen als een publiciteit neutraal kanaal aan een enorm lage kostprijs voor de dealer, waardoor zijn nu reeds onleefbare marge niet verder aangetast wordt. Voor de klant is dit eveneens een belangrijk voordeel gezien hij geen commissies voor tussenpersonen zal doorgerekend krijgen. TuuTuuT.com genereert leads voor de dealer zodat de dealer zich optimaal kan focussen op het verkoopproces, hun core-activiteit en zo de klant een optimale service kan bieden als eindpunt en serviceverlener in de distributieketting.”