Dekeyzer Ossaer IT Team_DEF ????????????????????????????????????

Johan Dekeyzer (Dekeyzer-Ossaer) waarschuwt voor cyberaanvallen

KOEKELARE – Cyberaanvallen bij bedrijven, het is een nieuwe kwaal en dreiging. Eind vorig jaar werd Dekeyzer-Ossaer, vleesverwerkend bedrijf in Koekelare, slachtoffer van zo’n cyberaanval. Het was een brute force attack waarbij hackers maandenlang  geprobeerd hebben om de paswoorden met gesofisticeerde algoritmen te achterhalen om zo in te breken in de verschillende servers van het bedrijf. Bedrijfsleider Johan Dekeyzer nam gelukkig preventief al de passende maatregelen in de vorm van een verzekeringspolis, inclusief een advies formule. “Een aanrader voor elk bedrijf”, vindt Johan Dekeyzer.    

Dekeyzer-Ossaer ondertekende vroegtijdig een cyberrisk-verzekering bij een gespecialiseerde verzekeraar, in casu Vanbreda. “Dat was een goede keuze”, aldus Johan Dekeyzer. “Zij hebben ons ook goed begeleid met adviezen rond betere cyberbeveiliging en tevens gezocht naar mogelijke oorzaken of oorsprong van deze hacking. Bovendien werd probleemloos alle aangerichte schade op korte termijn vergoed.”

Het bedrijf Dekeyzer-Ossaer is in sterke mate afhankelijk van zijn eigen ontwikkelde software. Liefst 70 procent van de bestellingen gebeurt online. Productie- en etiketteringsmachines worden door ERP systemen verbonden teneinde de klant op snelle en efficiënte manier JIT( just-in-time) te kunnen bedienen. Ook het digitaal personeelsplatform waar alle data omtrent flexibele werktijden verzameld wordt en ook toegang geeft tot de verschillende werkplaatsen, is zeer kwetsbaar bij hacking. Finaal is er nog de digitale verbinding om werktijden elektronisch en op een reglementaire manier over te maken aan de overheid (checkin@work).

Beveiliging als prioriteit

“Onze IT-ers bemerkten op zeker ogenblik dat machines en het e-commerce platform stil viel”, aldus nog Johan Dekeyzer. “Het stilleggen van alle servers en het onmiddellijk beveiligen van de dagelijkse back-ups was een goede reflex als preventieve maatregel, in afwachting dat er gezocht werd naar de oorzaak van het uitvallen van onze systemen. De precieze oorzaak of oorsprong van de hacking kon niet achterhaald worden. Was het te doen om losgeld? Was het spionage of was men uit op het kopiëren van eigen ontwikkelde en bedrijfsunieke software? Geen idee. In elk geval werd een gespecialiseerd softwarehuis aangesteld door onze verzekeraar Vanbreda en werd ons softwareverkeer wekenlang intensief opgevolgd teneinde deze criminelen te kunnen vatten. De voornaamste en directe schade van enkele tienduizenden euro werd meteen vergoed. Het betrof het urenlang verlies wegens stilstand van onze productiemedewerkers en het overwerk om de werkachterstand in te halen. Verdere maatregelen tot nog strengere beveiliging werden uiteraard in samenspraak met de verzekeraar Vanbreda Risk& Benefits genomen. Ik kan het niet genoeg herhalen: iedereen zou zich moeten indekken tegen zo’n cyberaanval.”