HARELBEKE – Op 9 december 2009, vandaag precies tien jaar terug, werd het ijzingwekkend stil in de West-Vlaamse zakenwereld. Het nieuws dat de charismatische Pierre Lano, bezieler en boegbeeld van de gelijknamige tapijtonderneming, zélf uit het leven was gestapt sloeg in als een bom. Tien jaar later blikt zoon Joe Lano terug op de geschiedenis. Joe Lano nam destijds totaal onverwacht en op de drempel van zijn 30e verjaardag de fakkel van het bedrijf over, en deed dat overigens met bravoure.
Joe Lano kijkt terug op het heengaan van zijn vader via een interview in KW. Volgens zoonlief heeft zijn vader, spijts zijn dramatisch heengaan, tot op vandaag de basis gelegd voor de bloei van het bedrijf. “Als we vandaag China proof zijn, dan is dat te danken aan mijn vader”, aldus de zoon. “Hij zei dertig jaar geleden al dat de Chinezen zouden komen. We lachten hem uit maar de Chinezen komen inmiddels al twintig jaar. Concreet counteren we de Chinezen door zo dicht mogelijk bij onze klanten te staan en door terug te vallen op sterk geautomatiseerde processen, zodat we niet weggeconcurreerd worden, niet door de Chinezen maar ook niet door concurrenten uit lageloonlanden.”
Volgens Joe Lano heeft vader Pierre ook nog andere strategische lijnen uitgezet, die tot op vandaag overeind blijven. “Zo focussen we voor thuisconsumptie sterk op kamerbreed tapijt, maar met een sterk toegevoegde waarde (zoals bestand tegen vlekken)”, aldus Joe Lano. “Dankzij mijn vader hebben we ook de markt van het kunstgras ontdekt. Vandaag bestaat 30 procent van onze business uit kunstgras. Finaal zijn we, steeds dankzij hem, ook veel aandacht gaan besteden aan tapijt voor de vrijetijdssector (zoals bijvoorbeeld tapijt op cruiseschepen). Die laatste markt groeit elk jaar nog spectaculair. Kortom: mijn vader was een echte visionair.”
Bij tapijtfabrikant en -distributeur Lano werken vandaag 450 mensen.