L&H 3

Jo Lernout (75) en Pol Hauspie (71) blijven idealistisch ondernemen

IEPER - Eens ondernemer altijd ondernemer. Het gezegde gaat ook op voor Jo Lernout en Pol Hauspie, de gevallen 'Goden' van de L&H-saga uit het jaar 2000. Beiden tonen zich nog erg actief in uiteenlopende sectoren. Voor Ieperling Jo Lernout gaat het om een digitale leerapp voor jongeren, Poperingenaar Pol Hauspie gooit zich dan weer op internationale consultancy met een meerwaarde.      

Jo Lernout is mede-oprichter en bestuurder van Ariolas BV. “Een 8-tal Vlaamse zakenvrienden hebben de start en de werkzaamheden in de Filipijnen tot dusver als investeerder ondersteund”, aldus Jo Lernout in gesprek met Made in West-Vlaanderen. “Zo konden we een team van 8 specialisten betalen , die in de Filipijnen de smartphone app TalkieDokie ontwikkelt (zie https://talkiedokie.com). TalkieDokie (eerste reeks voor kinderen van 5 tot en met 8 jaar) is nu in test in diverse scholen in de Filipijnen, en wordt daar door de directies, leraren, ouders en kinderen op enthousiasme onthaald. TalkieDokie is een interactief game, met 3D-omgevingen en avatars/leraars, en maakt gebruik van de recentste spraakherkenning en spraaksynthese om kinderen Engels-als-2de taal aan te leren. Spelenderwijs als het ware zowel thuis als op school, waar ze in de klas verder op een leuke manier kunnen oefenen. Zoals overal ter wereld zitten klassen overvol, en de leraars hebben de tijd niet om elk kind individueel op te volgen. Onze app komt tegemoet aan die lacune.”

De markt voor online learning van Engels-als-2de-taal is enorm groot, denkt Lernout. “Wereldwijd zijn er meer dan 300 miljoen kinderen tussen 6 en 18 jaar die behoefte hebben aan nieuwere vormen van online gamified leren van Engels als 2de taal”, aldus Jo Lernout. “Ons bedrijf en TalkieDokie focussen eerst op die markt. Later willen we met de nieuwe generative AI ook toolkits maken waarbij de leraars zichzelf kunnen clonen als avatars, en gewoon opdrachten geven aan die toolkit om gamified lessen automatisch op te maken. Die 3D-games kunnen dan op schermen van smartphones, en met hulp van augmented reality smartglasses, gebruikt worden. De smartphone games blijven gratis, de toolkits zullen per school of per leraar aan zeer haalbare prijzen verkocht worden. Dit alles produceren lukt zeker, er voldoende investeerders voor vinden is een andere zaak, en in mijn geval niet eenvoudig, maar er is hoop.”

Afrika leren ondernemen

Pol Hauspie van zijn kant gooit zich eerder op dienstbetoon. Dienstbetoon waarbij hij aspirant-ondernemers uit de Derde Wereld (met focus op Afrikaanse landen) consultancy wil aanbieden van ervaren ondernemers uit onze westerse wereld.

Om die uitdaging waar te maken richtte hij The Happiness Web op. Hij zag dit als een soort van Wiedergütmachung aan de maatschappij, na de zwarte periode die hij destijds doormaakte met het failliet gegane L&H. Zijn ervaring in Zuid-Afrika (waar hij lange tijd woonde) leerde hem dat veel arme Afrikanen dromen van een beter bestaan via ondernemerschap, maar geen flauw benul hebben van hoe ze eraan moeten beginnen. Via The Happiness Web wordt verholpen aan dat euvel dankzij de inzet van idealistische ondernemers van bij ons, die op tijdelijke basis hun inzichten willen delen. The Happiness Web (www.thehweb.com) heeft inmiddels al geloofsbrieven afgelegd in Benin, Nigeria, Niger, Burkina Faso, Rwanda, Burundi, Congo, Kenia, Tanzania, Zimbabwe en Zuid-Afrika. De finale bedoeling is om – vertrekkend van de mens zelf en zonder opgeheven vingertje – lokale én duurzame jobs in het leven te roepen, zodat mensen van een beter bestaan kunnen genieten.