De Belgische reisorganisator Jetair, onderdeel van het Duitse TUI, wil tussen nu en eind 2017 tientallen nieuwe reisbureaus toevoegen aan zijn portfolio. Vandaag zijn er dat 72. Bedoeling is om door te groeien naar 120 of 130. De Belgische consumenten bestellen, anders dan andere Europeanen, hun reis nog graag via een erkend reisbureau. Online is weliswaar in opmars maar kan het klassieke boeken niet echt verdringen.
Om het aantal reisbureaus op te krikken wil het Oostendse Jetair zelfstandige kantoren overnemen en ze franchisenemer laten worden. Inmiddels maakt de Oostendse touroperator ook volop werk van een “rebranding” van de bestaande kantoren. Zopas werd in Vilvoorde een eerste kantoor nieuwe stijl heropend. Klanten kunnen er inspiratie opdoen via flatscreens en reizen boeken met professionele begeleiding. Naast het kantoor is er nog de website alsook een callcenter beschikbaar, zodat reizen in feite de klok rond kunnen geboekt worden. Dat wordt de omnichannel aanpak genoemd. In het najaar zal de naam Jetair beetje bij beetje uit het straatbeeld verdwijnen en plaats maken voor de nieuwe banner TUI. Maar de smile logo blijft wél. (KC)