WESTOUTER – Dit jaar bestaat het wijndomein Entre-Deux-Monts van de familie Bacquaert precies vijftien jaar. Het is een verjaardag in stijl. De balans -met tal van prijzen op wijnconcours en een kwaliteit van eindproducten om u tegen te zeggen- schept hoge verwachtingen naar de onmiddellijke toekomst. Vader Yves Bacquaert en zoon Martin willen nu graag meer de exportmarkten op.
Een hemels wijndomein, een Aha-Erlebnis. Wie Entre-Deux-Monts ontdekt, komt terecht op een zalig Westhoekplekje met eindeloos vergezicht tot aan de veertig kilometer verderop gelegen kust. Wat in 2004 begon met een droom van vader Yves Bacquaert en zoon Martin (die wijnkennis had opgestreken in Zuid-Frankrijk) is inmiddels uitgegroeid tot een vaste waarde in het wijnlandschap. Als dusdanig erkend ook door wijnspecialisten.
Vandaag telt Entre-Deux-Monts 18 hectare met wijnranken, goed voor een jaarproductie van om en bij de 100.000 flessen West-Vlaamse wijn of schuimwijn die probleemloos de vergelijking kan doorstaan met de betere Franse collega’s. 30 procent van het aanbod wordt ter plaatse verkocht, 30 procent via de betere wijnhandel (waaronder Wijnen de Clerck in Kortrijk) en nog eens 30 procent via het betere horeca-circuit. Blijft tien procent voor de export. De wijnen van Entre-Deux-Monts doken recent nog op in een tv-reportage over de Belgische ambassades in het buitenland (in casu in Bangkok) en is ook te krijgen in Nederland en in Frankrijk. “Onze exportinspanningen willen we opdrijven”, aldus Martin Bacquaert. “Het is een kwestie van te focussen op landen waar een groot potentieel ligt. Ik denk onder meer aan de Scandinavische landen of ook aan Japan, waar we al aanwezig zijn maar waar ongetwijfeld veel meer uit te halen valt.”
West-Vlaanderen boven
Martin Bacquaert en met hem voeding- en wijnexperts stellen vast dat er in West-Vlaanderen een verhoogde belangstelling bestaat voor streekproducten van eigen bodem. Het wijndomein Entre-Deux-Monts speelde daar de voorbije dagen perfect op in door enkele degustatienamiddagen te organiseren onder de noemer ‘Lenteproeverij‘. West-Vlaamse ondernemers en horeca-uitbaters uit eigen provincie (maar ook daarbuiten) kwamen er gretig op af om er hun smaakpapillen te verwennen. Bedoeling was kennis te maken met wat West-Vlaanderen aan topproducten te bieden heeft. Bert De Clerck (Wijnen De Clerck) en Martin Bacquaert waren de motoren achter het initiatief en konden rekenen op de steun van onder meer Lobster Fish (Deerlijk) van Christof Malysse, Good Meat/Hof Belfurn Agnus (Veurne) van de Brugse familie Vanderhaeghen, Liselotte’s Kaaspalet (Roeselare) en Chateau La Haye (Bordeaux) van de West-Vlamingen Chris Cardon en Lloyd Lippens.