KORTRIJK – Internationaal gereputeerde bedrijven zakken op 20 februari af naar Kortrijk, waar innovatie-expert CREAX zijn twintigste verjaardag viert. Wat begon als een denktank voor creativiteit, is de voorbije 20 jaar uitgegroeid tot de wereldwijde referentie in technologische innovatie en R&D ondersteuning. Ieperling Mathieu Mottrie en Kortrijkzaan Jef Vandenberghe sturen vandaag als eigenaars en als operationele CEO’s de zaken aan.
CREAX heeft via doorgedreven datamining een zeer sterk model ontwikkeld om creativiteit en innovatie te versnellen en risico’s te verminderen. Dankzij de combinatie van menselijke en artificiële intelligentie onderscheidt CREAX zich duidelijk in het domein van innovatie-adviesverlening voor bedrijven in de brede maakindustrie.
Zowel kmo’s als multinationals zoals Total, L’Oréal en BASF kloppen aan voor strategisch advies of ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën. De indrukwekkende referentielijst van het bedrijf liegt er niet om. “Als het over innovatie gaat, wordt altijd Silicon Valley naar voor geschoven als rolmodel”, aldus CEO Mathieu Mottrie. “Welnu, wij hebben bewezen dat we gerust naast die whizzkids van Silicon Valley mogen staan.”
Bij CREAX, dat gevestigd is in de Kortrijkse wijk Walle, werken vandaag 25 mensen, waarvan een kleine helft doctorandi. CREAX heeft het out-of-the-box denken tot een kunst verheven. “Onze basisslogan Intelligence for innovation vat samen waar we voor staan”, aldus co-CEO Jef Vandenberghe. “Al onze innovatieprojecten starten van doorgedreven onderzoek voor het bekomen van strategische inzichten. Dit is immers de basis om heel gericht en efficiënt te innoveren. Doorheen ons 20-jarig bestaan, zijn we zelf ook continu blijven innoveren en investeren we in mensen en tools. Met de hand op het hart durf ik zeggen dat wij uniek zijn in onze benadering van technologische innovatie en R&D.”