OOsterlinck Foto_1 (002)

Jan Oosterlinck (BDO) schrijft boek over keurgroep van familiebedrijven

BRUGGE - Jan Oosterlinck (partner family business advisory bij consultancybedrijf BDO) heeft in een nieuw boek zijn liefde voor familiebedrijven op papier gezet. Tien modelbedrijven - Huis van Vertrouwen, luidt de toepasselijke titel - passeren de revue, waaronder van West-Vlaamse kant Groep Daenens en het Oostkampse communicatiebedrijf Entropia. De auteur bestempelt elk van die bedrijven als rolmodellen als het om duurzaam ondernemerschap gaat. Het boek brengt alvast levendige getuigenissen van uit het werkveld.     

Jan Oosterlinck en zijn BDO-compaan Mathieu Decroix wijzen op diverse aspecten die inherent zijn aan elk familiebedrijf: de opvolgingsproblematiek, de emoties, het personeelsbeleid, de rush naar duurzaamheid.

Aan dat laatste bergrip wordt een brede invulling gegeven. Het gaat om meer dan groene slogans. Het slaat ook op HR, op waarden of op voorbereid zijn op de toekomst via een family charter.Want de praktijk leert dat verschillende generaties binnen familiebedrijven andere prioriteiten stellen, wat soms botst met de visie van vader, moeder, oom of tante. Emoties en familiebedrijven, het hoort samen als eb en vloed.

Het boek brengt alvast tien inspirerende verhalen van rasondernemers die leven voor hun bedrijf en dagelijks hun missie invullen en waarmaken. De auteurs bestempelen ze terecht als hidden champions.

info: Huis van Vertrouwen, uitgegeven bij Pelckmans door auteurs Jan Oosterlinck en Mathieus Decroix. 140 bladzijden.