Greenway zette zopas een nieuwe strategische stap richting retail, en dat middels samenwerkingen met meerdere supermarktketens. Sinds deze maand zijn de Greenway-producten (die al jarenlang op de schappen liggen bij Delhaize) nu ook te vinden bij Colruyt, en vanaf april liggen de producten ook in de winkelrekken van Carrefour. Zo wil deze lokale pionier een Belgisch gezicht geven aan de plantaardige revolutie die in volle opkomst is. De inbreng van Jan Haspeslagh blijkt cruciaal in dit nieuwe verhaal.
Steeds populairder
Sinds 2018 nam het verkoopvolume van plantaardig vlees in België met 15 procent toe. Multinationals snijden het segment aan en ook internationale plant-based producenten komen naar België. Plantaardig vlees zit duidelijk in de lift. Greenway is vandaag de enige Belgische speler binnen het plantaardig vlees segment. Tot voor kort was het enkel te verkrijgen bij Delhaize. Sinds deze maand zijn de Greenway producten ook te vinden bij Colruyt en vanaf april bij Carrefour. Paul Florizoone en Cedric Hanet, hoofdaandeelhouders van Greenway, kunnen niet anders dan tevreden zijn met de stap vooruit. “We zijn enorm dankbaar dat Delhaize ons 18 jaar geleden heeft opgenomen in hun productgamma”, zegt het dio. “Ze waren en zijn nog steeds net als ons pioniers. Dankzij hun vertrouwen zijn we als merk kunnen blijven groeien. Sinds 2003 is er enorm veel veranderd. Plantaardige voeding is hip geworden, consumenten zijn er klaar voor en ook internationale spelers zetten volop in op het segment. Als we met Greenway onze stempel willen drukken op plantaardige voeding in België, moeten we nu springen en onze grenzen verleggen. We willen alle Belgen de kans geven om kennis te maken met lekkere, lokale, plantaardige producten.”
Pionier in veggie
Greenway is een veggiepionier. Het begon allemaal toen Paul Florizoone eens ziek werd na het eten van bedorven vlees. Hij zocht naar een variant en een alternatief. Greenway opende de deuren in 1997. Vandaag telt het bedrijf 3 eigen restaurants (Gent, Antwerpen, Leuven). Inmiddels werken al 55 mensen voor Florizoone. Greenway is vandaag goed voor een omzet van 4 miljoen euro, en wil vooral verder groeien op drie niveaus (restaurants, retail, detailhandel).
De kapitaalinbreng van Jan Haspeslagh bezorgt de West-Vlaamse topondernemer 25 procent in de nieuw opgerichte Greenway Foods Holding, aldus de krant de Standaard.