Florin Jan zwart wit

Jan Florin (Mekranoti) viert twintig jaar bewonderenswaardig ondernemerschap

SPIERE - Bijna dag op dag twintig jaar terug startte Jan Florin, toen veertig jaar oud, zijn eigen bedrijf Mekranoti from scratch op. "Het was een avontuurlijke reis en zoals altijd met ondernemen een beetje een sprong in het donker, maar het werd een mooi verhaal waar ik nu best fier op ben", zegt de dynamische Kortrijkzaan. Mekranoti is gespecialiseerd in de invoer van en handel in binnendeuren en aanverwante producten zoals houten plaatmateriaal en deurlijsten.     

Nadat hij zijn aandelen overliet in het familiebedrijf van zijn vader (Fineerhandel Florin), stond Jan Florin voor de keuze: en wat nu? “Eén zaak stond vast: ik wilde blijven ondernemen”, zegt Jan Florin. “Ik keek toen nog in alle richtingen en alle sectoren. Gemakkelijk was het niet. Eerst dacht ik nog aan een handel in parketvloeren, maar door toeval ben ik in de sector van de binnendeuren terecht gekomen.”

Mekranoti verhandelt nu per jaar zo’n 160.000 binnendeuren van allerlei slag. De lijst met referenties oogt breed, net als de uit stock leverbare voorraad. “Ik koos doelbewust niet voor eigen productie omdat ik mij beter in een commerciële/aan- en verkoop omgeving voel dan in een meer technische productie omgeving”, aldus Florin. “Dus prospecteerde ik de markt in binnen- en buitenland. Vandaag word ik beleverd door een verschillende leveranciers, vooral uit diverse Europese landen, maar ook uit Brazilië, Indonesië of Maleisië. Ja zelfs vanuit Oekraïne en Rusland. Momenteel is de beschikbaarheid van goederen en personeel een groot probleem, maar dat zal momenteel wel het geval zijn voor heel wat ondernemingen. De coronacrisis heeft me aangespoord om te investeren in IT en in mensen.”

Typisch groeibedrijf

Mekranoti kwam na enkele omzwervingen in het Kortrijkse, finaal terecht in Dottenijs, op pakweg tweehonderd meter van de grens met West-Vlaanderen. We schrijven 2007. “In eigen streek was er moeilijk iets te vinden en hier was er voldoende aanbod van terreinen”, zegt Jan Florin. “Die grond was bovendien tot zeker 15 procent goedkoper en je kon nog rekenen op overheidssteun per aanwerving. In 2012 werd de bedrijfsoppervlakte verdubbeld. En in 2019 vond er opnieuw een uitbreiding plaats door de bouw van een derde industriehal.”

Vandaag werkt Mekranoti met tien mensen, een gezellige mix van 6 West-Vlaamse bedienden en 4 Waalse arbeiders. De term groeibedrijf is perfect van toepassing op de kmo. Het aanbod van Mekranoti gaat naar houthandels, schrijnwerkers, deurspeciaalzaken, bouwbedrijven en interieurinrichters over heel België. “We proberen het verschil te maken door expertise, een grote voorraad (meer dan 40.000 deuren op stock), een compleet assortiment en veel enthousiasme en dit drijft ons om ‘de’ specialist in binnendeuren te zijn”, aldus nog Jan Florin.

Link met de Amazone

En van waar de niet alledaagse bedrijfsnaam komt? “Op een dag zag ik in de Kortrijkse boekhandel Theoria een boek liggen met de titel “Mekranoti, the Painted People of the Amazon“, vertelt Florin geamuseerd. “Een boek over de inheemse volkeren in het Braziliaanse Amazonegebied. Die naam sprak mij aan en niemand zal ontkennen dat het ook origineel is. Wel moet ik toegeven dat de naam soms moeilijk in de mond ligt.”