Barco CEO en CFO

Jan De Witte legt zijn eerste rapport voor bij Barco

KORTRIJK- Jan De Witte, die in september 2016 de nieuwe CEO werd van Barco in opvolging van Eric Van Zele, pakt uit met zijn eerste volledig jaarrapport. Het Kortrijkse hightech bedrijf puurt uit een licht dalende omzet meer winst (+ 20 procent bruto) en verhoogt het dividend. De door De Witte uitgestippelde strategie werpt ook zijn eerste vruchten af al doet de ene divisie het beter dan de andere. 

De omzet bedroeg 1.084,7 miljoen euro (-1,6%), en de EBITDA bedroeg 107,1 miljoen euro (+19,1 miljoen euro) of 9,9% van de omzet. “We hebben in 2017 een aantal ingrijpende maatregelen genomen om een sterke fundering te leggen voor een duurzame, winstgevende groei en om de onderliggende kwaliteit van de winst te verhogen”, zegt De Witte. “We hebben daarvoor doorheen de hele organisatie keuzes gemaakt.  Daarnaast heeft het management de focus gelegd een scherpere bruto-marge en operationele efficiëntie-verbeteringen. De resultaten tonen aan dat we op het goede spoor zitten, maar het werk is nog niet af.  Op niveau van winstgevendheid en efficiëntie van uitvoering willen we nog verder verbeteren.  In 2018 zullen we ons daarom blijven toeleggen op de verdere uitvoering van onze strategie, om opnieuw een jaar van EBITDA groei te noteren en om de impact van onze R&D investeringen op de toplijn-groei aan te scherpen.”

Divisie per divisie

Dankzij een stevige stijging van de brutowinstmarge in combinatie met een goede beheersing van de bedrijfskosten, is de EBITDA-marge bruto winst) met 1,9 procentpunten gestegen naar 9,9%.  Alle divisies registreerden een hogere EBITDA. Belangrijk daarbij is dat we de winstgevendheid hebben aangescherpt terwijl de R&D-uitgaven op niveau zijn gebleven om een gezonde aanvoer van innovatieve oplossingen te blijven verzekeren. De omzet was iets lager dan die van vorig jaar en stabiel ten opzichte van 2016. In de divisie ‘Enterprise’ blijft het concept ClickShare zorgen voor een aanhoudende groei. In het ‘Control Rooms’ segment lanceerde Barco in 2017 met succes een nieuwe LCD-videowall. In de Healthcare-divisie steeg de omzet en binnen de Entertainment divisie werden zwakkere resultaten voor cinema deels gecompenseerd door de veelbelovende groei van het Venues & Hospitality-segment.