KORTRIJK – Barco heeft zijn Q3-resultaten bekend gemaakt, niet te verwarren met het gelijknamige automodel. Hoewel de resultaten voor het derde kwartaal gelijk bleven aan die van het tweede kwartaal, was het zoeken met een vergrootglas naar hoopgevend nieuws. Bepaalde media hadden het over een horrorfilm, alsof ze niet weten dat dit maar een momentopname is en dat na elke crisis de neerwaartse trend steevast terug opveert. Wel waar is dat het aandeel met ruim 12 procent ruim onderuit ging op de beurs van Brussel.
Uiteraard is de pandemie de grote boosdoener. Het voorbije Q3 daalde de omzet met 37 procent. Terwijl de divisies Entertainment (beeldschermtechnologie voor cinema’s en events) en Enterprise (technologie voor controlekamers en de vergadertool Clickshare) verbetering optekenden, liet de tak Healthcare het helemaal afweten, terwijl die als crisisproof bekend stond. Maar ziekenhuizen stellen blijkbaar bestellingen uit, hoe contradictorisch dat ook klinkt in deze tijden. Dit is vooral het geval in de ‘Americas’.
“Het is duidelijk dat 2020 voor Barco een verschrikkelijk jaar wordt’, zegt Barco-topman Jan De Witte. Ofte een ‘off-year’, zoals de de term luidt dat in het Engelstalige persbericht. Barco durft in de geven omstandigheden maar weinig prognoses maken. De beeldvormer waarschuwt echter nu al voor een fors lagere winstmarge over heel 2020. “Maar de langere termijn groeimogelijkheden van Barco blijven onveranderd”, aldus nog CEO Jan De Witte. “Om de onderneming terug op het pad te zetten richting haar financiële langetermijndoelstellingen, doen we enerzijds een kost-reset en blijven we anderzijds investeren in strategische groei-initiatieven.”