KORTRIJK – Op zijn 66e geeft vader Jacques Delfosse van het internationale tradingbedrijf DTO de fakkel officieel door aan zoonlief Laurent. Jacques Delfosse was precies 40 jaar actief binnen het familiebedrijf en stopte op exact dezelfde dag (15 juli) waarop hij destijds begon. Hij blijft wel actief als consultant voor zijn zoon, maar evengoed voor derde partijen. Zijn internationale ervaring in de textielwereld, en de daarbij gaande contacten, zijn goud waard.
DTO Fashion is sinds zijn oprichting (eind vorige eeuw) een tradingbedrijf dat à la carte bruggen slaat tussen de hoofdzakelijk Aziatische textielbedrijven en de Europese retailwereld. Denk bij die laatste groep aan grote namen als Zara, Massimo Dutti of in eigen land aan bekende winkelketens zoals Bel & Bo of Belrose. Aan productiezijde wordt onder strikte kwaliteits- en andere voorwaarden gewerkt met textielbedrijven in China en Bangladesh.
Laurent Delfosse kan adelbrieven voorleggen en komt bepaald niet onbeslagen op het terrein. Hij is jurist van vorming en deed zowel internationaal (textiel dienstenbedrijf Sinova in Hongkong) als in eigen land (voor PWC en staalbedrijf EMS) heel wat ervaring op in diverse domeinen, van fiscaal-juridische zaken over management tot pure sales. In 2012 koos hij finaal voor het familiebedrijf van zijn vader, volledig uit vrije wil. Hij kreeg dus acht jaar de tijd om zich in te werken als general manager. “Een voorrecht”, zegt hij, “vandaag ben ik overtuigd van alles perfect op de hoogte te zijn.”
Volgens Laurent Delfosse kwam DTO, dat kantoren heeft in Kortrijk, in de buurt van Shanghai en in Dacca, de voorbije zes coronamaanden zo goed als ongeschonden door. “Er kwamen geen annulaties van bestellingen en ook alle betalingen kwamen zoals gepland binnen”, aldus Laurent Delfosse. “Wat de toekomst brengt zien we nog wel. Net voor de corona waren we ons aan het voorbereiden om ook dichter bij huis bestellingen te plaatsen, zoals in landen als Bulgarije, Roemenië of Turkije. We hadden textielbedrijven gevonden die voor ons konden en wilden werken. De vraag vanuit de markt was overduidelijk aanwezig. Nu staat deze operatie on hold. Maar zodra we opnieuw kunnen reizen, nemen we die draad terug op.”