Jacques Coussens kan bogen op een twintigtal hoofdsponsors en tientallen ‘kleinere’ sponsors om zijn onafhankelijk gebleven wielermonument te organiseren. “Al spreek ik niet graag over sponsors”, zegt de immers dynamische Coussens. “Ik noem ze liever partners, omdat we met hen steevast streven naar een win-win-situatie. Ik wil weten wat we kunnen doen en betekenen voor elkaar”
Om dat laatste concreet in te vullen, wordt altijd in termen van innovatie gedacht. “Vorig jaar hebben we bij wijze van test een formule uitgeprobeerd met grote schermen op het grote podium”, aldus Coussens. “Op die schermen waren bewegende logo beelden te zien van onze partnerbedrijven. Door het gigantische succes van deze test, gaan we deze nog groter maken om zo nog meer partners de revue te laten passeren. We zullen in de editie van 2023 ook een reeks nieuwe VIP-tenten plaatsen, zoals onder meer op de E3 Paterberg maar ook bij de E3 Arena aan de aankomst.“
Groter en groter
De koers wordt zodoende altijd maar groter. Dus dat vergt ook meer inkomsten. Coussens zocht en vond ook nieuwe (West-Vlaamse) bedrijven die in zijn verhaal (B2B en B2C) willen meespelen, ongeacht of het nu gaat om een visibiliteit formule of een hospitality formule. “Er zijn heel wat bedrijven bijgekomen, aangezogen door ons succes”, aldus Coussens.”Onder die nieuwkomers ook drie grote: Decospan, Banden Q Team-Group VDK en (onder voorbehoud nog) transportbedrijf Eutraco. Ons totaal werkbudget van de twee formules is goed voor zowat 1 miljoen 750.000 euro.”
Achter de E3 Saxo Classic schuilen er twaalf bestuursleden (9 vooraanstaande West-Vlaamse ondernemers), 35 commissieleden en op de dag van de koers ook een duizendtal vrijwilligers.