De zogenaamde SMOTspots (Skin-Matters-Over-Tan) zijn slimme zonnecrème dispensers die ingezet worden om de bevolking te sensibiliseren inzake huidkanker preventie. Het is namelijk zo dat 1 op 5 Belgen een vorm van huidkanker ontwikkelt voor hun 75ste. Om hier iets aan te doen ontwikkelde Leysen zijn SMOTspot. Volgens Leysen zelf gaat het om een wereldwijde primeur. Hij lanceerde zijn opmerkelijke ondernemersinitiatief in het voorjaar van 2021.
Inmiddels hebben divers steden het aanbod al in huis gehaald. Onder hen Hasselt, Deinze, Eeklo, Roeselare en Oostende. “Het is de taak van een stad om onder meer aan preventieve gezondheidszorg te doen”, vindt Leysen. “Naast de steden zijn er ook sportclubs, zwembaden (alle LAGO zwembaden bijvoorbeeld), events en bedrijven die inzetten op huidkanker preventie en dus de slimme smeerpalen in huis hebben gehaald.”
De toestellen geven op het scherm weer wat de UV-index is op die specifieke plaats en hoe vaak men moet smeren die dag. Daarnaast meten ze ook tal van weersomstandigheden en het verbruik, om zo een beter inzicht te krijgen in het smeergedrag van de Belgen zodat er in de toekomst beter en nog gerichter kan worden gesensibiliseerd.