Het Italiaanse merk heeft de voorbije dagen showrooms geopend in Aartselaar, Overijse, Kortrijk, Gent, Charleroi en in het Luxemburgse Bertrange. De bedoeling is om tegen eind dit jaar over tien vestigingen te beschikken, met de opening van bijkomende showrooms in Drogenbos, Hasselt, Namen en Herstal.
De heropstart van de Belgische en Luxemburgse activiteiten maakt deel uit van ruimer tienjarenplan. Lancia wil in die periode een netwerk van meer dan zeventig nieuwe dealers uitbouwen in grote steden in heel Europa. Het plan voorziet ook de introductie van drie nieuwe modellen. “Ons strategisch plan voor tien jaar heeft een heel duidelijk doel: van Lancia een gewild, gerespecteerd en geloofwaardig merk maken in het Europese premiumsegment”, aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia.
Comeback na 10 jaar
Dat België en Luxemburg prioriteit krijgen, heeft volgens de mededeling van Stellantis onder meer te maken met “het potentieel voor onlineverkoop” en “de liefde en passie voor Italiaanse stijl”.
Lancia besliste tien jaar geleden om zich terug te trekken van de Europese markt en enkel nog wagens te verkopen in Italië. Moederbedrijf Stellantis had in 2021 wel aangekondigd dat een herlancering in Europa wordt voorbereid.
foto: Het Nieuwsblad/Mediahuis