Bariseau Julietje 24

Internationale Vrouwendag: Julie Bariseau staat met autogroep Bariseau-Mottrie voor kwantumsprong

ROESELARE - Op haar veertigste stuurt Julie Bariseau het autobedrijf en de tweeledige familiale groep Bariseau-Mottrie aan. Een concessie met inmiddels zes ankers op West-Vlaamse bodem (Roeselare (2), Kortrijk, Waregem, Ieper en Brugge) en goed voor zo’n 2.000 verkochte wagens per jaar, verspreid over liefst 9 automerken (Opel, Nissan, Jeep, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Maxus, Silence en Ligier). Wie Bariseau zegt, denkt meteen ook aan traditie. Julie Bariseau vertegenwoordigt binnen de familie Bariseau de vierde generatie en ‘she feels fine’, zegt ze in Ondernemers, het ledenmagazine van Voka West-Vlaanderen.

Beste van de klas

Met haar autogroep, die ze als CEO runt samen met César en Benoit Mottrie alsook met Niels De Busschere, staat Julie Bariseau voor de grootste groei in de geschiedenis. “Volgens prognose zullen we de komende twee jaar doorstoten van 2.000 verkochte wagens naar 4.000”, zegt Julie Bariseau in Ondernemers. “Het tempo aan dewelke wagenparken van bedrijven worden geëlektrificeerd is inderdaad een mijlpaal. Het is een organisch proces. Toch zeg ik erbij: laat ons maar gestaag groeien, gecontroleerd dus, en dat alleen in eigen regio. Groeien? Ja, maar met één doel voor ogen: de beste van de klas te zijn. We zweren bij onze droom: een local hero zijn met een professionele overkoepelende structuur. We hoeven niet zo nodig over grenzen te springen. De cultuurverschillen zijn vaak een onderschat fenomeen.”

Consolidatie een must

De autogroep Bariseau-Mottrie zette al in tempore non suspectu de consolidatiebeweging in. “Het is een feit: schaalgrootte (volume) is een must en is noodzakelijk om de nodige investeringen te kunnen doen en verder te professionaliseren”, aldus Julie Bariseau. “Denk bijvoorbeeld aan de IT-investeringen, digitalisering, laadinfrastructuur of aan een gemeenschappelijk HR-beleid. Dat is een uitdaging, maar hierop hebben wij ons georganiseerd. Je moet ook specialisten in huis hebben per merk en dat doe je door ze aan te trekken binnen je firma en ze verder op te leiden en te laten groeien.”

foto: Julie Bariseau (Bariseau-Mottrie)