Met de richtlijn 1057/2020 heeft het Europees parlement een belangrijke stap gezet om de vervoerssector overal in Europa op gelijke voet te behandelen. Verschillende onderwerpen komen aan bod, zoals nieuwe verplichtingen in verband met rij -en rusttijden, gebruik van de tachograaf bij het overschrijden van iedere landsgrens, verplichtingen in verband met plaatsen waar de chauffeur kan/moet slapen en nog een pak andere verplichtingen. “Eén van de zaken die ook verandert is de verschillende nationale wetten van detachering”, aldus Jean-Marie Ghesquière.”Detacheringen voor het vervoer vanuit België naar Frankrijk (wet Macron) dienden vroeger opgemaakt te worden bij de Franse administratie. Idem dito voor het vervoer van België naar Nederland, waarbij men langs moet bij de Nederlandse administratie, enzovoort. Nu moet er sinds 2 februari een Europese detachering opgemaakt worden via het Europees platform (IMI). De vroegere detacheringen moeten wel nog 1 a 2 jaar bijgehouden worden en kunnen nog gecontroleerd worden.”
In concreto moet elke transportonderneming zich nu laten registreren en moet elke chauffeur ook worden geregistreerd. “Vervolgens moet per chauffeur een detachering opgemaakt worden volgens de verschillende landen die aangedaan worden”, aldus nog Ghesquière. “Het betreft hier cabotagevervoer en ook crosstrade vervoeroperaties. Hiermee zullen de verschillende lidstaten alles heel goed kunnen opvolgen en ook controles op het naleven van de minimumlonen kunnen opvoeren. Als bijvoorbeeld zou blijken dat bepaalde Belgische chauffeurs meer in Frankrijk rijden dan in België, kan dit gevolgen hebben voor de loonadministratie. Het zal dan ook voor bepaalde mensen als gevolg hebben dat zij (in dit geval) Franse lonen uitbetaald krijgen met Franse loonfiches.”
Administratieve aanpassingen
Kortom, het nieuwe systeem brengt voor veel vervoerders moeilijkheden mee voor het invullen van deze nieuwe formulieren. Er moet ook rekening gehouden worden dat iedere lidstaat deze formulieren (Road transport, Posting Declaration) mag en zal controleren. Er bestaat echter de mogelijkheid om deze detacheringen door derden te laten invullen.
Interfiscal, dat al 30 jaar ervaring heeft in het naleven van administratieve formaliteiten, verklaart zich bereid de bedrijven waar nodig met raad en daad bij te staan. “Niet alleen met het invullen van deze detacheringen en het oplossen van de eventuele moeilijkheden bij controles maar ook met de gevolgen die er kunnen zijn (verplichte verandering van bepaalde chauffeurs naar de Franse payroll bijvoorbeeld)”, aldus nog Jean-Marie Ghesquière.
Opgelet : voor alle andere activiteiten buiten de transportsector, blijven de vroegere detacheringsregels gelden. En ook interimpersoneel dat tijdelijk bij een transportfirma werkt als chauffeur, is uitgesloten van die nieuwe wet en moet dus nog gedetacheerd worden volgens de wet Macron (met de SIPSI aangiften) in Frankrijk.