Uit een onderzoek van het cybersecurity bedrijf Kaspersky Lab (actief in 200 landen) heeft één op tien Belgische ondernemingen een kans om getroffen te worden door een DOS- of een DDoS-aanval. Het kan gemiddeld tot 367.000 euro kosten om van dergelijke IT-agressie te herstellen, aldus de studie. Het onderzoek spitste zich toe op Belgische kmo’s, van eenmanszaken tot bedrijven met 249 werknemers.
DOS-aanvallen (denial of service aanvallen) en DDoS-aanvallen (distributed denial-of-service-aanvallen) zijn pogingen om een computer, computernetwerk of dienst onbruikbaar te maken voor gebruikers. Het verschil tussen een gewone DOS -aanval en een DDoS-aanval is dat meerdere computers tegelijk de aanval uitvoeren naar hun doelwit. Het hoofddoel is een website, internetdienst of server ervan te weerhouden aanvragen van reguliere gebruikers te behandelen. Vaak zijn de doelen prominente websites of diensten, zoals die van banken of creditkaartservices. Maar ook bedrijven worden meer en meer het doelwit van dergelijke aanvallen. “Het gebeurt veel meer dan men denkt en bedrijven wapenen er zich duidelijk niet genoeg tegen,” aldus IT-en communicatie expert Jan Poté.
Volgens Kaspersky Lab zijn grote bedrijven doorgaans veel beter dan kmo’s beschermd tegen cyberaanvallen. De schade (verloren contracten, dataverlies) na een DOS of een DDoS-aanval blijft meestal niet beperkt tot de uitvaltijd, maar kan soms dagen tot weken in beslag nemen. Een volledige stilstand van het IT-netwerk is het wordt case scenario. (KC)