De intercommunale Leiedal, de stad Waregem en de gemeente Deerlijk hebben de nieuwe bewegwijzering voorgesteld op het bedrijventerrein Deerlijk-Waregem. Het bedrijventerrein kreeg een bewegwijzering met havennummering. Het is een alfanumeriek systeem dat ook al met succes op andere grote bedrijventerreinen wordt gebruikt. In de hele regio markeren uniforme totems de toegangspoorten tot de verschillende bedrijventerreinen. Bij de totem op de hoek van de Breestraat en de Nijverheidslaan stelden de schepenen Regine Rooryck (Deerlijk) en Christophe Chanterie (Waregem) samen met Leiedal de nieuwe bewegwijzering op Deerlijk-Waregem voor. Het regionale bedrijventerrein Deerlijk-Waregem is ongeveer zeventig hectare groot en ligt langs de E17, deels op het grondgebied van Deerlijk en deels op dat van Waregem. De eerste bedrijven streken er al begin de jaren zeventig neer. Nu zijn er zowat zeventig ondernemingen actief, vooral in de verwerkende industrie en de groothandel.
De bewegwijzeringsborden zijn niet meer gebaseerd op een naam maar wel op een unieke code. Die code bestaat uit een kleur en een alfanumeriek nummer per bedrijf. Het is een systeem dat al in havens en op grotere bedrijventerreinen wordt gebruikt. Het terrein wordt opgedeeld in zones (A, B, C…) en elke zone krijgt een unieke kleur. Elk bedrijf krijgt minstens één toegangsnummer (bv. C1090). Aan de hand van dat toegangsnummer, in een bepaalde kleur, vindt de chauffeur het bedrijf dat hij zoekt. De communicatie die de bedrijven voeren naar hun klanten en leveranciers toe over de bewegwijzering en het gebruik van de toegangscodes, bepaalt mee het succes van het systeem.
De nieuwe bewegwijzering moet elke bedrijfswijziging op korte of lange termijn soepel kunnen opvangen. Dat kan door te werken met een alfanumeriek systeem. Zo blijft de bewegwijzering op punt als een bedrijf verhuist, van naam verandert of wordt overgenomen en is de duurzaamheid op lange termijn verzekerd. Voorts is de lettergrootte aangepast aan de maximumsnelheid op het terrein. Boven aan het bord komt steeds de naam van het bedrijventerrein. Bijkomende informatie, zoals de route naar de autosnelweg, komt steevast onderaan op een apart bord. Zo sluiten de signalisatieonderdelen grafisch op mekaar aan, met vooral veel oog voor een optimale leesbaarheid en leessnelheid. Dat leidt alleen maar tot een hoog niveau van uniformiteit en efficiëntie, aldus Leiedal. (KC)