Forty4

Ilse Dejonckheere-Vieren begint uitzonderlijke concept store

BESELARE - Eens ondernemer altijd ondernemer. Dat geldt ook voor Nikolas en Ilse Dejonckheere, die in 2019 hun zaak in partytenten verkochten, en kort nadien nieuwe wegen insloegen. Nikolas gooide zich op het vastgoed en Ilse pakt rond deze tijd uit met een voor de retailsector vrij unieke belevingsstore. Zelf noemen ze zich liefst serial entrepreneurs.

Life is a party, dress like it. Met die slogan opende Ilse Vieren na een avontuur in partytenten haar nieuwste onderneming: Fortyfour, een belevingswinkel met bar, terras en maquillagehoek in het landelijke Beselare. Zo wil ze het verschil maken met online winkels. “Hier kan je met heel het gezin rustig shoppen, genieten en dan direct naar je feest vertrekken”, aldus Ilse in Het Nieuwsblad.

De naam Fortyfour is niet lukraak gekozen. “Het is een verwijzing naar mijn achternaam en ik word straks 44”, vertelt de geboren en getogen Poperingse, die in een vorig leven haar job als leraar in een Poperingse basisschool inruilde voor het ondernemerschap aan de andere kant van de zuidelijke Westhoek.

Gek verklaard

“Na het lesgeven in het eerste leerjaar startte ik in Beselare met Partyspace, een bedrijf gespecialiseerd in partytenten”, vertelt Ilse nog in dezelfde krant. “Eerst in bijberoep aan de keukentafel en later in hoofdberoep op een aparte vestiging. Ik gaf graag les, maar moest kiezen. Vlak voor corona drong zich een nieuwe keuze op. Partyspace werd te internationaal en daarvoor misten wij de nodige knowhow. Daarom lieten we alles overnemen door Louis Thiers en Thomas Coene.” 

Ilse en haar man Nikolas Dejonckheere gingen meteen voor een nieuwe zaak. “Velen verklaarden ons gek. In volle coronacrisis een nieuwe onderneming starten”, aldus Ilse. “En dan nog in een sector waar men meer en meer aan online shoppen denkt. Dat was voor velen op zijn minst een stap in de verkeerde richting. Zelfs bij sommige banken stonden alle lichten op rood, ondanks ons succesvol ondernemerstraject.”

Hoewel klein en landelijk, bleek Beselare de ideale locatie voor hun kledingwinkel. “Vlakbij ons huis en de op- en afrit van de A19 in een warm dorp zonder kledingwinkels in de buurt”, zegt Ilse. “Zeker voor heren moet je al naar Ieper, Roeselare en Kortrijk. En daar heb je geen zo’n zicht.”

Enkel in wereldsteden

De winkel van 450 vierkante meter is gekenmerkt door grote ramen, die uitgeven op het platteland. “Binnenkort kan je ook buiten op ons terras terecht”, aldus de onderneemster. “Klanten mogen hier komen chillen en genieten van een drankje en tapas. In deze winkel valt van alles te beleven, waardoor we niet rechtstreeks hoeven te concurreren met online shoppen. Dit concept vind je enkel in wereldsteden en is dus uniek in deze streek. En straks is er nog meer te beleven. De ruimte bij de bar is polyvalent: door het verschuiven van tafel, televisiescherm en gordijnen, wordt meer plaats gecreëerd voor workshops en tastings. Dat plotse besef van ‘oh nee, ik heb geen cadeau’ vlak voor je naar een feest vertrekt. Hier kan je je rustig laten kleden, opmaken en nog een cadeautje uitkiezen. We hebben bier, wijn, boeken, kaarsen… In de bar is alles wat je ziet te koop.”

De formule lijkt aan te slaan. De eerste openingsweken waren onverwacht heftig met klanten die komen uit Beselare, Poperinge, Langemark, Dadizele, en zelfs Kortrijk.