Per maand komen nu 20.000 tot 30.000 Chinese elektrische auto’s ons land binnen. ICO in Zeebrugge is de gepriviligeerde partner voor die importstroom. Op jaarbasis zullen er dit jaar vermoedelijk ruim 200.000 Chinese auto’s op de kade in Zeebrugge worden afgezet. Vijf jaar terug was dat nog quasi nihil.
ICO is al langer voorzien op de blijde intrede van e-auto’s. Op het terrein van de logistieke speler staan vandaag al 300 laadpalen om e-auto’s te bedienen, en er komen er binnenkort nog eens 200 bij. ICO heeft altijd een strategie gehanteerd waarbij auto’s niet alleen ingeklaard worden maar ook op punt gezet worden om de markt te betreden. Uitgerekend het brengen van die toegevoegde waarde maakt van ICO een topspeler qua logistieke bevoorrading.
Waar is de logica?
ICO wil opnieuw investeren in bijkomende infrastructuur om de ingeklaarde auto’s te stallen en waar nodig ook uit te rusten. Maar de vergunningprocedures lopen traag, te traag. “Het is helemaal niet logisch om alle vergunningen nog eens te onderzoeken”, zo laat topman Marc Adriansens verstaan in bepaalde media. “De gronden zijn immers ingekleurd als havengebied en dus klaar voor exploitatie.”